Jak krizi proměnit v šanci

Vydání: 2017/18 Papež míru navštívil Egypt, 2.5.2017, Autor: Jan Paulas

Prožíváte ve své víře zrovna období otupělosti a místo velikonoční radosti se cítíte naopak unavení, omrzelí, nespokojení a prázdní?


Když nebudeme svou víru dostatečně chránit, bude její plamen v nebezpečí. Snímek Irena Grimová / Člověk a víra

Nemusí to být hned výsledek špatně prožité postní doby jako přípravy na Velikonoce. Možná se to táhne už delší čas, ale letos o Velikonocích to nějak jasně vyplulo na povrch. Všichni kolem prožívali radost ze Vzkříšení, ale vám do radosti moc nebylo. Cítíte se, jako by někdo přes vaši víru hodil hodně tlustou deku. Jako by na ni sedla jarní únava…

Ale copak může být víra unavená? Únava přece patří do oblasti duševní a fyzické. Jenže známý psychiatr a řeckokatolický kněz Max Kašparů nás vyvede z omylu. Ostatně únava se nevyhýbá ani oblasti čistě materiální „Pokud položíme železnou traverzu mezi dva nosníky, aniž by byla zatížena, časem se sama od sebe prohne z důvodu tzv. únavy materiálu,“ připomíná. A zde je něco křehčího než traverza – hliněná nádoba, v níž neseme svou víru. Navíc, jak ve svém textu ukazuje, duchovní a duševní věci spolu někdy úzce souvisejí. A vyprahlost či ztráta duchovního plamene může mít podobné příčiny jako duševní únava či vyhoření.

S karmelitánským misionářem P. Vojtěchem Kohutem se pak hlouběji zamyslíme nad tím, co nám únava ve víře vlastně sděluje, jak tuto krizi proměnit v šanci a že se tento duchovní problém nevyhýbal ani světcům. Ba co víc! Jak píše rakouský kardinál Schönborn ve své knížce Milovat církev: „Jsme zděšeni, když čteme, jak staří, zkušení mniši popisují pokušení omrzelosti ve víře.“ Nazývali ho acedií nebo také „poledním démonem“, protože přepadal mnicha za poledne, tj. v době, kdy už pominula první chuť k práci. Přeneseně to platí i o „poledni života“. A jak kardinál dodává, tato únava se může projevovat v našich životech třeba jako „úzkost ze samoty, strach před sebou samými, před tichem. Užvaněnost a zvědavost jsou pak ‚dcerami‘ této neřesti; vnitřní neklid a ustavičná honba za něčím novým jsou náhražkou za radost z Boha a jeho lásky.“

Ale nemusíme si hned myslet, že na nás sednul „polední démon“, krize duchovního života se podle P. Kohuta mohou objevit i jindy a z nejrůznějších důvodů. Stejně tak neexistuje jeden recept, jak nad nimi zvítězit. Ale doufáme, že v dnešním tématu nabídneme aspoň malé inspirace, jak jim čelit, nebo dokonce jak jim předcházet.

Jan Paulas
 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Téma



Aktuální číslo 42 17. – 23. října 2017

Olomouc má nové pomocné biskupy

Mohutný potlesk zněl v sobotu olomouckým dómem. Věřící tak děkovali za vysvěcení nových pomocných biskupů Antonína Baslera a Josefa Nuzíka.

celý článek


Bohoslužby i z horských hřebenů

Sledovat mši svatou „na dálku“ umožňuje také televize Noe a Radio Proglas. Obě stanice nabízejí přímé přenosy několikrát do týdne.

celý článek


Křesťan a demokracie

Jak posílit demokracii v nejisté době? Co mohou křesťané, zvláště křesťanští politici, udělat pro posílení demokracie? Nad těmito otázkami se zamýšlí Iveta Radičová,…

celý článek


Latina je výrazem jednoty

Má jedno nezpochybnitelné prvenství. Je vůbec první ženou, která před čtyřiceti lety začala učit na české katolické teologické fakultě. Aktivity Markéty Koronthályové…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay