Homilie: Žádný hřích není větší než Boží věčná láska

Vydání: 2016/47 Američtí biskupové po volbě: Slyšíme vás, 15.11.2016, Autor: P. MILOSLAV FIALA OPraem

Na golgotských křížích viseli tři muži, Ježíš jako hlavní provinilec uprostřed. Římský filozof Seneca popsal tento způsob popravy slovy: „V ukřižovaném umírá postupně úd po údu a on vydechuje svou duši po kapkách.“ Zatímco zvědavci stáli okolo a jen přihlíželi, přítomní členové velerady a vojáci popravního komanda si z odsouzenců tropili žerty a na Ježíše volali: „Když jsi židovský král, zachraň sám sebe!“ Jejich křik připomíná ďáblovo pokušení Ježíše na poušti, aby skočil z vrcholu chrámu a tak dokázal svou sílu a moc. Posměšný byl i nápis na kříži: „To je židovský král.“ Podle římského trestního práva byla před odsouzencem nesena tabulka s popisem provinění nebo mu byla zavěšena na krk. Pak byla upevněna na kříži nad jeho hlavou. Podle nápisu chtěl tedy být židovským králem a tím neuznával římského císaře jako vládce nad Izraelem. Rouhal se mu i jeden z obou zločinců, kteří viseli na kříži, ale druhý ho okřikl, neboť na rozdíl od nich neudělal Ježíš nic zlého. Pak se obrátil na Ježíše a prosil ho, aby na něj pamatoval, až přijde do svého království. Projevil tak svou bázeň před Bohem, vědomí vlastních vin a důvěru v Ježíšovo mesiánské poslání, přičemž nevíme, jakým způsobem k takové důvěře dospěl. Je možné, že se s ním v minulosti setkal nebo ho dojala Ježíšova prosba za ty, kdo ho přibili na kříž. Jak reagoval Pán na jeho prosbu? Neučinil nic jiného než to, co konal po celý svůj život, když sedával s hříšníky za stolem a jedl s nimi, když dal Samaritánce u Jákobovy studnice novou naději nebo odpustil cizoložné ženě. Projevil se jako milosrdný, odpouštějící zachránce chybujících Adamových synů a dcer, a stejně reagoval na prosbu kajícího lotra, když mu předpověděl: „Dnes budeš se mnou v ráji.“

Z toho pro nás plyne jasný závěr: kdo poprosí Ježíše o odpuštění, dostane se mu podílu na Pánově nekonečné lásce. Připomeňme si podobenství o marnotratném synu, kdy mu jeho otec běží naproti, objímá ho a připravuje z radosti nad jeho návratem hostinu. Z toho plyne, že Boží odpuštění jako důsledek lítosti nad našimi hříchy není zbožným přáním, naopak – i přes naše přiznané chyby, slabosti a nedůsledné plnění Božích zákonů, poprosíme–li ovšem o odpuštění, jsme opět přijati za plnoprávné členy Boží obce a v duchu uslyšíme slova plná nadzemské lásky a naděje: „Ještě dnes budeš se mnou v ráji!“ Neměli bychom přehlédnout, že důraz leží na slovech „se mnou“ jako příslib tomu, kdo v Ježíše plně uvěřil, chce se opravdu polepšit a bude se vyhýbat pokušení všeho druhu.

Ježíš se chce vůči každému z nás zachovat královsky, velkoryse a s láskou, jakou je schopen jen Bůh. Využijme jedinečnou možnost nebloudit a putovat světem ruku v ruce s Pánem, abychom se podíleli na jeho vítězství nad hříšným a mravně zmateným světem.

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Ostatní, Články



Aktuální číslo 25 20. – 26. června 2017

Chléb života, jenž uzdravuje paměť

„Ať nás tento ‚Chléb jednoty‘ uzdraví z ambice ovládat druhé, z chtivosti hrabat pro sebe, z rozněcování nesouhlasu a ze šíření kritik; ať v nás vzbudí radost...,“…

celý článek


Lidová zbožnost do muzea nepatří

O tradičních podobách zbožnosti ve světě zvýšené mobility, prudce se rozvíjejících informačních technologií a všudypřítomné masové kultury hovoříme s pastorálním…

celý článek


Čínský kardinál proti kompromisům

Kardinál Joseph Zen Ze-kiun SDB, emeritní hongkongský biskup (85), navštívil v uplynulých dnech Prahu. Někdejší člen papežské komise pro otázky čínské církve je na…

celý článek


Milujeme, protože jsme milováni

Slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova ustanovil v roce 1856 papež Pius IX. na pátek po druhé neděli po Seslání Ducha Svatého. Úctu k božskému Srdci Páně šířila…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay