HOMILIE: Máme být stále připraveni na Pánův příchod

Vydání: 2019/32 Papež píše kněžím list k povzbuzení, 6.8.2019, Autor: P. MILOSLAV FIALA OPraem

Někdy kolem roku 1250 před Kristem uprchla malá skupina robotníků z egyptského pracovního tábora do pouště. Všichni důvěřovali ve svého Boha, kterému říkali Jahve.

Tento starozákonní exodus, který se odehrál zcela na okraji tehdejších dějin, se stal příkladem pro další osudy Izraele v dobách útisku mocnými sousedy, kdy bylo třeba nespoléhat na vlastní síly, ale na záchranné slovo Hospodina, Boha zástupů. Jejich příklad nám umožňuje správně pochopit smysl dnešního evangelia. Jeho autor uvedl různá Ježíšova podobenství, která spojuje čekání malé křesťanské obce na Pánův příchod: ten je sice od svého nanebevstoupení přítomný, ale zato neviditelný: „Neboj se, malé stádce! Váš Otec rozhodl, že vám dá království.“ Budoucnost tedy nepatří mocným a bohatým, ale malým a nepatrným, kteří neznamenají nic, ale mají za úkol proměnit svět. V obcích, jak je vidí Lukáš, bohatí pomáhají chudým, vzájemně se podporují a posilují v důvěře v dobrotivého a milosrdného Pána, který je stále provází, posiluje a žehná jim. Jejich bedra jsou přepásána a jejich lampy stále hoří, neboť dlouhý orientální oděv by jim při chůzi i práci překážel a antické lampy se obtížně zapalovaly, proto je bylo třeba nechat stále svítit. Jedině tak budou připraveni k jakékoli činnosti, kterou jim uloží Pán.

Znázorňuje to obraz venkovského dvorce, jehož majitel je pozván na svatbu kdesi v sousedství. Vrata jsou uzavřena, ale služebníci jsou stále připraveni, aby je svému pánu při jeho návratu otevřeli. Mladá církev v tom viděla reálný příslib nového Kristova příchodu a věřící se pokládali za ty služebníky, kteří čekají na příchod svého Pána a jeho království. V době, kdy Lukáš psal „radostnou zvěst“, už bylo všem jasné, že by se viditelný Pánův příchod mohl opozdit. Někteří členové společenství si řekli: „Můj Pán hned tak nepřijde“, a podle toho se chovali. Proto bylo nutno zdůraznit, že Syn člověka přijde v hodinu, kdy se nenadějí. Od té doby uběhlo dva tisíce let a konec světa stále ještě nenastal (i když některé sekty ho čekají každý den). Při mešní oběti se modlíme: „Tvou smrt zvěstujeme, tvé vzkříšení vyznáváme, na tvůj příchod čekáme, Pane, Ježíši Kriste.“ Církev je přesvědčena, že Pán přichází mezi své věřící při každé eucharistické oběti a stává se jejím středem. Všechny přítomné navzájem spojuje v pevné duchovní společenství a jejich srdce naplňuje ohněm Ducha Svatého. Jde o nový způsob očekávání, které s sebou nese vnitřní zkušenost Kristova příchodu: On sám se přepáše a své služebníky sytí svým tělem a svou krví.

P. MILOSLAV FIALA OPraem.

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články



Aktuální číslo 4 21. – 27. ledna 2020

Neziskovky roku? Ty, co chrání život

Uznáním pro křesťanské charitativní organizace, které chrání život od začátku do konce, bylo minulý týden udílení cen Neziskovka roku. Uspěla hospicová péče i organizace,…

celý článek


Velehradská pouť za jednotu

Svátek Panny Marie, Matky jednoty křesťanů, slavili lidé v neděli 19. ledna na poutním místě při mši svaté, kterou celebroval biskup Josef Hrdlička.

celý článek


Poznávat lépe Boha

Blíží se termíny přihlášek na vysoké školy. Desítky lidí se ročně hlásí na studium teologie – denní i dálkové. K čemu vlastně takové studium je? Jde jen o zálibu,…

celý článek


Promodlená služba

Nenápadná budova, úzké dveře a neprůhledná výloha mezi pekárnou a sokolovnou na náměstí v Lysé nad Labem. Nad ní kresba dvou osob, které se o sebe opírají, a nápis…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay