Glosy - reality show jako svádění

Vydání: 2005/39 Jak vidí církev mladí lidé, 11.10.2005, Autor: Petr Příhoda

Příloha: Perspektivy

Glosy

Nesednout na lep, ale rozumět! Platí to i v opačném směru: Rozumět, ale nesednout na lep! – Toto ponaučení vyvoďme z vítězného tažení televizního pořadu nového typu Evropou. Je jím tzv. reality show, která se nám představila hned ve dvou podobách. Nápad se zrodil v Holandsku. Jistá komerční televizní stanice se tam snažila čelit poklesu sledovanosti. Na poradě se kdosi zmínil o vědeckém zkoumání lidského chování v zátěžové situaci. Ostatní se toho chytli. Nešlo jim o výzkumný projekt, ale o vzrušující podívanou na frustrovaného jedince či skupinu. Zabralo to, sledovanost se závratně zvýšila, na lep jim sedly miliony diváků. A v dalších zemích to dopadlo stejně. Původním motivem je tedy zvýšení sledovanosti – a naděje na tučnou odměnu pro účastníky.

Pořad je určen tzv. většinovému divákovi. Ten je komerčně televizní praxí cvičen v roli kibice už léta (TV Nova!). Účinkující představují týž mentální typ, jinak by většinového diváka nezaujali. Komerční televize (nejen ona, ale hlavně ona) v nás oslovuje to, co mají všichni lidé společného. Tím jsou syrové pudově-emoční dispozice: sexualita, agresivita a narcismus. Tři struny v podpalubí lidské duše. Ty je třeba rozeznít v účinkujících a skrze ně i v divákovi. Ten má navíc božský pocit, že může do toho hemžení svým občasným hlasováním zasáhnout.

Bytostná lživost pořadu spočívá v sugesci pocitu, že divák sleduje „realitu“, tedy pravou, nezastřenou (odhalenou) skutečnost. Přitom jde o aranžovanou scenérii, jejíž účastníci jsou nejen nezvykle frustrováni, ale i skrytě manipulováni. Divákovi to nevadí. Prožívá podobnou slast jako pavlačová drbna, když slídí ostřížím zrakem po soukromí svých bližních, protože tím uniká tušené prázdnotě vlastní duše.

Tím, co pořad tohoto typu odhaluje, je primární funkce masových médií, jíž je svádění (viz esej D. Pastirčáka, Perspektivy 12/2005). Holandská televize svedla britskou, německou atd. I další média se nechávají svést. Např. deník MF Dnes, pokládaný za seriózní, sice uveřejní varovnou analýzu pořadu od Karla Hvížďaly, ale jedním dechem věnuje témuž pořadu zvláštní přílohu, která svádí čtenáře k přesvědčení, že reality show je událostí s velkým U.

Svedené miliony diváků (u nás tři až čtyři) naznačují, že zmíněná pavlačová drbna není bezvýznamnou komickou figurkou, ale že vyprázdněnost duše je už masovým jevem. Mluví-li někteří sociologové o moderní společnosti jako o „společnosti zábavy“, nevystihují to nejdůležitější: nejde tolik o zábavu, ale o útěk před smrtelným ohrožením nudou.             

Sdílet článek na: 

Sekce: Perspektivy, Přílohy, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 3 16. – 22. ledna 2018

Břevnov má nového opata

Dlouhých sedmdesát let dělí od sebe dvě opatské benedikce na Břevnově. Toto slavnostní požehnání a uvedení do úřadu přijal Anastáz Opasek v roce 1947, P. Prokop Siostrzonek…

celý článek


Kdo na Hrad? Zeman, nebo Drahoš?

Do druhého kola prezidentských voleb postupuje Miloš Zeman se 38,6 % a Jiří Drahoš s 26,6 % hlasů. Jaký vztah mají k církvi?

celý článek


Podrobně k počátkům Vatikánského rozhlasu

Před rokem ohlásil šéf vatikánských médií Dario Viganò reformu, která se dotkla i Vatikánského rozhlasu. Zatímco digitální kanály sloučené pod značku Vatican News…

celý článek


Mlčení kolem Laudato si’

Zanedlouho má vyjít odborně i jazykově opravené nové české vydání encykliky Laudato si’ s podtitulem O péči o společný domov, což bude příležitost se aspoň v katolickém…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay