Febiofest přinese příběhy odvahy a odpuštění

Vydání: 2016/11 Tečka za nápravou majetkových křivd, 8.3.2016, Autor: Lukáš Jirsa

Příloha: Perspektivy 11

Řadu pozoruhodných filmů ze všech koutů světa nabídne 23. ročník festivalu Febiofest, který začíná v Praze už 17. března. Nechybějí ty se silným etickým poselstvím.


Film Simshar vzbouzí ve svědomí nepříjemné otázky o míře odpovědnosti za druhé. Repro KT

Mezi desítkami snímků jsou zařazeny mnohé, které již byly oceněny na zahraničních festivalech, což může být při výběru dobrým vodítkem. Příkladem je íránské drama Ve středu 9. května tvůrce Vahida Jalilvanda, jež na festivalu v Benátkách ocenila protestantská organizace Interfilm. Snímek vypráví o učiteli Jayalovi, který se rozhodne dát značnou sumu peněz člověku, jenž prokáže, že si ji zaslouží. Svůj úmysl inzeruje v novinách, a v den „konkurzu“ se tak před jeho domem sejdou stovky kandidátů. Porota Interfilmu toto sevřené íránské drama ocenila za tematizaci morálky, milosrdenství a charity na pozadí islámské kultury.

Organizátoři Febiofestu reagují na současnou migrační krizi vytvořením sekce Uprchlíci, v níž bude promítáno celkem devět evropských tematických děl. Maltský film Simshar, který na motivy skutečných událostí natočila mladá režisérka Rebecca Cremona, je snímkem realisticky sledujícím posádky dvou lodí ve Středozemním moři, které se nedobrovolně „zapletou“ s uprchlíky a jsou vystaveny boji o holý život. Maltská rybářská loď je zaměněna za loď s migranty, a tak ponechána napos-
pas mořskému živlu, a turecká loď naopak skutečné topící se uprchlíky zachrání, nicméně následně musí bojovat s nepřátelským postojem úřadů. Snímek Simshar tím představuje nelehkou výzvu k přemýšlení o kořenech odpovědnosti za naše bližní.

Letošní Febiofest bude nejspíš jedinou příležitostí k setkání s nejčerstvějším snímkem německého klasika Wima Wenderse Vše bude v pořádku. Život mladého spisovatele Thomase je těžce poznamenán smrtící autonehodou, kterou z nepozornosti způsobil. Dokáže se vyrovnat s traumatizující vinou a dosáhnout odpuštění? Křehké drama se sice nesetkalo s jednoznačně kladným přijetím, nicméně i tak stojí za pozornost.

Zahajovací ceremoniál festivalu bude tradičně ozdoben předáním cen Kristián za přínos světové kinematografii: poputují k slovenské herečce Emílii Vášáryové a ke klasikovi italského filmu Marcu Bellocchiovi (nar. 1939). Uznávaný tvůrce byl vychován v konzervativní rodině a vzdělán v katolických školách, což u něj vedlo ke vzpouře proti tradičním formám společnosti. Tuto revoltu, pro mnohé křesťany pochopitelně obtížně přijatelnou, nacházíme v jeho filmech od samých počátků, ať už jde o stále pobuřující debut Pěsti v kapsách (1965) či náročný politický thriller Dobrý den, noci (2003), o tragickém osudu křesťanskodemokratického politika Alda Mora, jenž byl v roce 1978 uvězněn a zabit Rudými brigádami.

Po ukončení devítidenního programu v multiplexu Cinestar Anděl na pražském Smíchově putují vybrané snímky do dalších měst v rámci obvyklých „ozvěn Febiofestu“.
 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Perspektivy, Přílohy



Aktuální číslo 8 18. – 24. února 2020

Pro církev s amazonskou tváří

Papež František zveřejnil apoštolskou exhortaci „Milovaná Amazonie“.

celý článek


Sestupme z hlavy do srdce

Slýcháváme řadu dobrých rad, jak předcházet infarktu a dalším srdečním onemocněním úpravou jídelníčku či sportem, ale jak často bereme ohled na svá srdce ve významu…

celý článek


Velkolepé dědictví Tovaryšstva

Z historického pohledu problematický seriál o životě Marie Terezie nabídl obraz jezuitů, který odpovídá tradiční propagandistické karikatuře. Po tolika studiích o historii…

celý článek


Prožít půst napříč generacemi

Je tu postní doba. Jako každý rok, a přitom vždy jiná. Jak ji strávit v rodině, napříč generacemi, když se děti, dospělí a staří lidé postí úplně jinak? Je možné…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay