16.–22. dubna 2024
Aktuální
vydání
16
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Facebook - místo pro drby i evangelizaci

29. 9. 2010

|
Tisk
|

Vydání: 2010/40 Facebook, 29.9.2010, Autor: Tomáš Kutil

O fenoménu sociálních sítí, vzniku a vývoji Facebooku jsme hovořili s ROBERTEM NĚMCEM, který se těmito tématy dlouhodobě zabývá, a to nejen po teoretické stránce. Je totiž jedním ze zakladatelů křesťanského webového portálu Christnet.cz.

Co jsou to sociální sítě, kdy a jak vznikly?

Asi v ráji, když Bůh prohlásil: „Není dobré, aby člověk byl sám.“ Lidé jsou zkrátka rádi pohromadě. A i když mezi ně postavíte počítač, stejně mají tendenci se sdružovat. V 80. letech minulého století si nadšenci povídali přes systém BBS, v 90. letech přes Geocities, následně třeba přes Libímseti.cz nebo Lidé.cz. Dnes pracuje s počítači už mnoho lidí – a tak si povídají přes Facebook.

Kdy se objevil Facebook a kdo stojí za jeho vznikem?

Facebook vznikl na Harvardově univerzitě v USA v roce 2003. Její studenti mohli nejprve na internetu klikat, kdo ze spolužáků se jim líbí a nelíbí. Následně tam přibyla možnost zjistit, „kdo je kdo“ podle fotografií. A první verze Facebooku byla na světě! Jejím autorem je Mark Zuckerberg – a mimochodem: při vytváření Facebooku se nechoval zrovna jako Mirek Dušín. Tuto první verzi stvořil tak, že hackl (naboural, neoprávněně se připojil – pozn. red.) servery Harvardu a stáhl odtud soukromé fotky studentů. Poté co Harvard tento první Facebook zrušil a Zuckerberg byl vyšetřován, stvořil druhý Facebook. Šest dní po spuštění však byl obviněn třemi jinými studenty, kteří tvrdili, že Zuckerbergovi popsali, jak by měl druhý Facebook fungovat, předali mu část zdrojového kódu a on pro ně měl Facebook jen doprogramovat. Po letech soudních sporů jim Zuckerberg zaplatil několik desítek milionů dolarů – ale Facebook má dnes přitom hodnotu již čtyř miliard dolarů! A aby toho nebylo málo, Zuckerberg neoprávněně sledoval hesla lidí, kteří se přihlašovali na Facebook, a následně tato hesla zkoušel na jejich e-mailových schránkách. A tak si četl jejich soukromé e-maily.

Jak se Facebook dál rozvíjel a kdy se dostal k nám?

Rozvíjel se postupně a já jsem se na něj dostal až v roce 2008. Jeho boom v ČR přišel v roce 2009 a dnes ho už využívají zhruba dva miliony Čechů.

Čím si vysvětlujete jeho obrovskou popularitu, které se mu záhy dostalo?

Zaprvé se Facebook snadno používá – na jiných webech bylo vše pomalé, zdlouhavé a náročné. Zadruhé uživatele stále „nutí“ zapojovat se do dění. Zatřetí je na něm „takřka každý“ – nechcete-li být vyřazeni ze společnosti, musíte sledovat dění na Facebooku, jinak přijdete o celou řadu informací. A některé aplikace, třeba pozvánky na akce, jsou opravdu užitečné.

Co je na Facebooku specifického, co přinesl nového?

Před několika lety jsem dělal konzultanta pro jinou mezinárodní sociální síť. Její ředitel nám říkal, že jednou z mála věcí, která lidi zajímá, jsou drby – a Facebook extrémně pomáhá šířit „drby“. Na druhé straně je Facebook takový, jaké na něm máte přátele a jaký si ho uděláte. Kdyby na něj vaši přátelé nevkládali obsah, byl by jen prázdným webem. Facebook ale také mnohem lépe pomáhá sdružovat lidi podle různých zájmů, umí je zvát na akce atd. Zároveň ovšem je při tom všem dosti agresivní.

Finanční hodnota Facebooku je obrovská. Čím ji získal?

V současné době ho používá přes půl miliardy lidí a tráví na něm velké množství času. Žádná televize nebo noviny nemají dnes tak velké pokrytí – a za tak veliký prostor pro reklamu se platí. Navíc reklamu zde můžete velmi přesně zacílit na konkrétní skupiny, takže je velmi efektivní.

Odhadujete, že popularita Facebooku vydrží, nebo zakrátko zmizí ve virtuálním propadlišti jako už mnoho jiných projektů?

Kdybych to věděl, prodal bych tuto informaci za mnoho milionů dolarů. Důležité je, že nyní je Facebook místem, kde můžete šířit informace. Dříve to byla agora, pak tržiště, následně televize, dnes i Facebook. Důležité pro nás křesťany je, že bychom měli hlásat evangelium „až na sám konec země“ (Sk 1,8). A je jedno, které médium použijeme.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou