Diskuse

Dívat se srdcem

7.1.2014 10:15 vložil Leona Kropáčková

Pán je vždycky větší než naše srdce, je dobrý a krásný a vždy má pro nás připravený nějaký poklad, který se ukrývá ve zdánlivě nudných obyčejných věcech. Občas až zalapám po dechu, jak On dokáže překvapit.


Re: Dívat se srdcem

7.1.2014 12:31 vložil Romuald

Dívat se srdcem a nezapomenout při tom na zdravý selský rozum osvícený vírou... :-)


nudná schémata

5.1.2014 09:00 vložil Vladimír F.

Je to výzva . Začnu sám u sebe.
Mám v sobě uzkoprsé lpění na tom , že co je katolické je to pravé, jak směšné...Děkuji vám , kteří mě z toho vyvádíte


Re: nudná schémata

5.1.2014 09:29 vložil Servitor

Vladimír F. napsal

Je to výzva . Začnu sám u sebe.
Mám v sobě uzkoprsé lpění na tom , že co je katolické je to pravé, jak směšné...Děkuji vám , kteří mě z toho vyvádíte
Je vidět,že jdete cestou svatého Pavla. Kéž vás potká i jeho štěstí.


Re: nudná schémata

5.1.2014 10:51 vložil Keram

Vladimír F. napsal

Je to výzva . Začnu sám u sebe.
Mám v sobě uzkoprsé lpění na tom , že co je katolické je to pravé, jak směšné...
Vladimíre, opravdu vám připadá směšná tradice 2 000 let Katolické Církve? Jste ochoten ji opustit, aby jste se přiblížil pohanům? Přeci ve vyznání víry je jasně definováno: Věřím v jednu svatou apoštolskou (dříve katolickou) církev..

Měli bychom jít příkladem, nabízet jinou životní alternativu, než prosazuje okolní svět. Ale hlavně - nejde o kvantitu, ale o kvalitu. Nemá smysl sčítat věřící a stěžovat si, že nás je málo. Kristus sám říká svým učedníkům, že je posílá jako ovce mezi vlky, neslibuje jim žádnou procházku růžovou zahradou, nepočítá s tím, že by se k nim měli masově přidávat další. Říká - vy jste solí a kvasem. Soli není potřeba moc, to, co je přesolené, také není k jídlu. A k tomu, aby vzešel chléb, není potřeba moc kvasu. Ovšem ani bez soli ani bez kvasu se prostě neobejdeme, bez toho to nejde. Jenomže to si lidé kolem nás často nechtějí uvědomit.



Re: Re: nudná schémata

5.1.2014 15:59 vložil Vladimír F.

Kerame, prominte nechtel jsem Vás pohoršit a už vůbec ne zpochybnit cokoliv z Katolické nauky , morálky z dějin spásy , ja jsem jen narážel na můj problém , se kterým pracuji , umění vést dialog s nevěřícími ,když jim chceme ukázat milujícího Boha a sami nemáme dost velkorysosti a dobroty


Re: nudná schémata

5.1.2014 15:20 vložil Romuald

Vladimír F. napsal

Je to výzva . Začnu sám u sebe.
Mám v sobě uzkoprsé lpění na tom , že co je katolické je to pravé, jak směšné...Děkuji vám , kteří mě z toho vyvádíte
Já se domnívám, že Vladimír chtěl spíše poukázat na to, zda jsme ochotni vidět pravdu a dobro i mimo "katolické" kruhy. Aneb jak praví Sv. Tomáš A. "Kdo říká pravdu, je to z Ducha Svatého, ať ji říká kdokoliv"...


Re: Re: nudná schémata

5.1.2014 15:44 vložil Vladimír F.

Romualde , děkuji za reakci.....a vubec za vše co deláš a nebojiš se .....jít do toho , co je aktuální a nosné , moc tomuto projektu fandim a v diskusích se obcas zapojim Vladimir F. farník od Dominikánů :-)


Re: Re: Re: nudná schémata

5.1.2014 22:32 vložil Romuald

Vladimír F. napsal

Romualde , děkuji za reakci.....a vubec za vše co deláš a nebojiš se .....jít do toho , co je aktuální a nosné , moc tomuto projektu fandim a v diskusích se obcas zapojim Vladimir F. farník od Dominikánů :-)
Dík Vláďo, ale to chtěl Katolický týdeník, já jen neodmítl, takže je to jejich akce :-)


Re: Re: nudná schémata

6.1.2014 11:52 vložil Zinnia

Tak. V každém k nám přece přichází Kristus, tudíž každý nám má co dát. Církev přece uznává, že například i v ostatních náboženstvích může být zrnko pravdy, Ducha svatého. Tím více v každém jednotlivém člověku - každý je přece obrazem Božím, a tudíž se nutně něco z Božích manýrů bude odrážet i ve způsobu, kterým žije svůj život, potýká se se svými problémy a výzvami atd. A říkat si a priori "já jsem katolík, takže to vidím správně a teď tomu člověku vysvětlím, jak to má dělat jinak", je právě jedno z těch "nudných schémat". Nejenže tím spoustu lidí odrazujeme, ale odmítáme tím i něco, co nám Bůh v tom člověku posílá.


Re: nudná schémata

19.1.2014 15:58 vložil Mahďák

Nevylijme s vaničkou i dítě! Katolická církev je Církev a jediné na čem můžu stavět jsou pravdy víry, které hlásá! Toho se nikdy nesmíme pustit! Je ale otázka jestli těm pravdám rozumíme. Dále je otázka jestli to, co mívá nálepku "katolické" je skutečně katolické, jestli nejde o nějaký ten koukol... S pokorným hledáním nebudeme nikdy hotovi.


Nutná obnova

4.1.2014 17:47 vložil Servitor

Kdysi dal národ plnou podporu (dokonce zvoněním klíčů) lidem, kteří bojovali proti komunistické autoritě. Zklamání přišlo poměrně brzy, když národ zjistil, že tito lidé vlastně bojovali proti jakékoli autoritě. Takže máme dnes bezbřehou svobodu a stále žijeme vlastně v totalitě. Tam, kde má svobodu dobro, nemůže mít současně svobodu zlo. Církev je součástí společnosti a proto je nemyslitelné, že by se jí tato skutečnost nedotkla.

Největší přikázání (Mt 22,34-40) je „milovat Boha celou svojí bytostí“ a člověka „bližního jako sebe sama“. A jak často je za Boha dosazován člověk, tedy „sebe sama“.
Dokážeme rozeznávat rozdíl mezi Bohem a pozemským vládcem tak jak vysvětlil Kristus? (Mt 22, 15-22) Odpor vůči Bohu znamená ztrátu věčného života, zatímco odpor pozemskému vládci znamená časný problém, pokud vás chytí. A vzdor císaři nemusí znamenat vzdor Bohu.
Kristus nedělal rozdíl mezi židem a pohanem, bylo-li potřeba, každému pomohl. Ale vždy od něj požadoval víru (víra tvá tě uzdravila). Bez víry nemohl udělat sebemenší zázrak. Jsme povinni pomáhat a při tom nesmíme položit podmínku víry, protože by to bylo porušením lidské svobody?
Kolik katolických manželství se rozvádí. Je svátost manželství udělována odpovědně? (Mt 19, 5-8)
Dokážeme mít úctu k člověku, dokážeme mít úctu k homosexuálovi,který s Kristovou trpělivostí nese svůj kříž? (Mt 19, 11-12)
Nakolik jsme propadli reklamnímu způsobu života „užívejte svobody a když to nejde, obraťte se na nás, my to zařídíme, hlavně se neznepokojujte a nepřemýšlejte“.
Je opravdu moc dobře, že se autoři článku rozhodli předložit Exhortaci Svatého otce Františka obyčejným prostým věřícím k přemýšlení.


Nebezpečné schéma víry

4.1.2014 14:35 vložil Jasmi

Dobrý den, nevím do jaké míry chápu pojem nudné schéma víry, rozhodně zde chci ale upozornit na jedno zhoubné schéma víry, které považuji za velmi nebezpečné právě v souvislosti s evangeliem radosti.

Je dle mého názoru zásadní rozdíl mezi skutečnou radostí a "pozitivničkováním"

V čem tkví mechanismus schématu pozitivničkování?
Mnoho lidí se domnívá, že být dobrý věřící = musím být pozitivní, radostný. A tak pozitivničkují - z utrpení udělají radostičku, ze selhání selháníčko, ze smrti smrtičku, z bolesti bolestičku. To ve skutečnosti neznamená, že žijí v radosti. Žijí pouze v patologickém schématu, které je chrání od nutnosti přijmout často bolestnou pravdu. V církvi je toto schéma velmi nebezpečné - zastírá, že zlo je zlem, utrpení utrpením a bolest bolestí.

Jak poznáme, že žijeme v takovém schématu?
Kdo žije v tomto schématu, stává se naprosto neempatickým ke svému okolí, neschopnost druhých vyrovnat se s utrpením ve schématu "radostičky-pozitivničky" pak pozitivníčci hodnotí jako malou nedostatečnou víru, neschopnost "správně důvěřovat Bohu", dokonce jako nevděčnost vůči pozitivníčkovi za to, co on pro něj vykonal a kolik radosti mu "nasypal" . Pozitivničkování často vede až k zavržení člověka, který toto schéma odmítá, či spíše není schopen akceptovat.

Na rozdíl od pozitivničkování skutečná radost umí čekat, bývá výsledkem smíření se s utrpením, pokorným přijetím bolesti, vírou, že Bůh ví co dopouští. Tam, kde člověk pokorně přijme bolest nebo utrpení , může se narodit radost, která se projevuje trpělivostí, empatií, vlídností. Nutnou podmínkou radosti je pravda. Tam, kde člověk utíká před pravdou, realitou, bolestí a utrpením prostřednictvím pozitivničkování, tam se rodí lež, krutost a zlo.
Nezapomínejme prosím v odstraňování nudných schémat víry na tento zásadní rozdíl. Ať nenapácháme více zla než užitku.


Re: Nebezpečné schéma víry

6.1.2014 12:11 vložil Zinnia

To je myslím skvěle vystiženo :D


rutina a žitá evangelizace

3.1.2014 22:35 vložil GabriL

ad 1. Pod nudnými schematy si představuji rutinu, se kterou mše svaté prožíváme a odříkáváme "básničky" tak automaticky, aniž bysme věděli, o čem to opravdu je.
ad 2. nové formy evangelizace? znám kněze, kteří hrají online střílecí hry, aby se dostali do kruhů mladých, do kterých by se Bůh těžko dostával... znám kněze, kteří natáčejí filmy o palčivých problémech dnešní doby (Romualde :-))... znám kněze, který řekne věřící holce, která si přivede k manželství do kostela nevěřícího kluka: a ne že ho budeš nutit chodit do kostela! :-) Podle mě jediná pravá evangelizace je žitá - zářný příklad papeže Františka. Žít to, v co věřím, vyzařovat Radost, Lásku a Pokoj. A kdo hledá, najde si cestu přes toho, kterému toto všechno věří...


Re: rutina a žitá evangelizace

4.1.2014 10:12 vložil Keram

GabriL napsal

ad 1. Pod nudnými schematy si představuji rutinu, se kterou mše svaté prožíváme a odříkáváme "básničky" tak automaticky, aniž bysme věděli, o čem to opravdu je.

Ruku na srdce, domníváte se, že lze pochopit tak hluboké tajemství jako je mše svatá? Zdá se vám například modlitba Otče Náš rutinní?


Re: Re: rutina a žitá evangelizace

4.1.2014 11:24 vložil Zinnia

Modlitba, bohoslužba atd. samy o sobě samozřejmě rutinní nejsou. Rutinní může být to, jak s nimi zacházíme, jak k nim přistupujeme. Ale podle mě zdaleka tu ve "schématech víry" zdaleka nejde jen o modlení atd. - papež cílí na samotnou podstatu našeho "života z víry", způsobu, jakým věříme, jak se stavíme k Bohu, lidem okolo. Takže, abych dala příklad, spíš jde o to, abychom přehodnotili svou víru, než abychom "soustředěně odříkávali Otčenáš".


Re: Re: Re: rutina a žitá evangelizace

4.1.2014 21:14 vložil GabriL

Na vysvětlenou: Přesně tak, myslela jsem tím pouze to, jak naučené modlitby odříkáváme, aniž bychom přemýšleli o tom, co říkáme. Sama se přistihnu, že jsem něco odříkala, aniž bych to nějak hlouběji vnímala. A jelikož mám děti a při mši svaté se jim nemůžu nevěnovat, je obtížné vnímat do hloubky všechno, co probíhá. Jinak hloubku mše svaté nezlehčuji, ba naopak, úžasné tajemství proměňování mám za poklad naší víry.


Re: Re: Re: Re: rutina a žitá evangelizace

6.1.2014 12:11 vložil Zinnia

Petro, mně jako matce se na mši a modlitbě líbí, že obdaruje i toho, kdo zrovna může vnímat jen málo , kdo je málo "disponován" soustředit se atd.
Říkal zrovna včera náš pan jáhen, že slovo má sílu i samo o sobě, takže i když "jen" odříkáváme modlitbu (a přitom krotíme dítě, aby neporazilo lavici a nepralo se s bráchou), má to význam, přestože může být modlitba zároveň i něčím mnohem víc, ale toho teď zrovna nejsme schopni. Tak se tím teď utěšuju :)


Re: rutina a žitá evangelizace

4.1.2014 11:51 vložil Inigo

GabriL napsal

ad 2. nové formy evangelizace? znám kněze, kteří hrají online střílecí hry, aby se dostali do kruhů mladých, do kterých by se Bůh těžko dostával... znám kněze, kteří natáčejí filmy o palčivých problémech dnešní doby (Romualde :-))
K hodně novým prostředím evengelizace patří internet. Snad lze říci, že to je nový kontinent. Papež František i jeho předchůdce se internetu nebojí:
Nabízím pár souvislostí a inspirací:
http://www.katyd.cz/clanky/papez-na-twitteru-byt-tam-kde-jsou-lide.html
http://www.svetkrestanstva.sk/2012/11/sestra-tweetova-evanjelizuje-internet.html
http://www.krestandnes.cz/article/dnes-je-den-internetovej-evanjelizacie/22209.htm



nová jako autentická

3.1.2014 13:41 vložil Inigo

Mile mě znovu nějak trklo vyjádření:
"Ve skutečnosti je každá autentická evangelizační aktivita vždycky ‚nová‘.“
Chápu to na první pohled jako povzbuzení k opravdovosti, autenticitě. Jako jsme každý originál tak bude origináln náše předávání evangelia. V odvaze naslouchat Duchu sv a být sám sebou se děje novost. A vnímám tam krapet také upozornění na to, abychom "lacině" a nějak automaticky nepřejímali "osvědčené metody a formy evangelizace.


Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

2.1.2014 20:10 vložil Keram

1) Jak rozumět těmto slovům papeže Františka, Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata...?

2) Zkuste mi prosím říct alespoň jeden "nový" způsob hlásání evangelia, konkrétní příklad. Této otázce také moc dobře nerozumím. Děkuji


Problém s evangelizací

3.1.2014 20:34 vložil Domengo

Něco k té evangelizaci: člověk se může na ulici snažit evangelizovat, ale pak tu svoji ovečku přivede do kostela a tam slyší: ...lkajíce a plačíce... nebo ...lidská je síla bezmocná... a ovečka je v pdachu:-). Jsem pro inovaci modliteb, ikdyž vím, že by to bylo obtížné.


Re: Problém s evangelizací

3.1.2014 23:32 vložil Zinnia

"Evangelizací" papež - jak pevně doufám - nemyslí výhradně evangelizaci pouliční, kterou si obecně nejsem moc jistá. Nicméně máte plnou pravdu, že je často obtížné "zevangelizovaného" (=člověka, ve kterém jsme probudili zájem) přivést do své farnosti, do kostela. Kde funguje aspoň kafe po mši a další, vlastně "nenáboženské" aktivity (farní klub, výlety...), je to snazší - příchozí se má čeho chytit, může ho to bavit, může se skamarádit. Ale když se nabízí "jen" ta mše - příchozího možná odradí už jen studený prostor, prastaře a ponuře vyhlížející, nebude vědět, co si tam počít, kdy si sednout, kdy stoupnout, jestli někomu nezabral místo... Nebude rozumět jazyku, kterým se v kostele mluví. Inovace modliteb je výborný návrh a já bych začala vedle přímluv při bohoslužbě breviářem....


Re: Problém s evangelizací

4.1.2014 09:50 vložil Keram

Proč chtít dostat nevěřící do kostela? Člověka, který je na cestě budu chtít dostat do domu Božího až tehdy, co mu o významu mše svaté povím, připravím jej... Inovace modliteb: Ty slova, které jste z modlitby vybral mají svou hlubokou vypovídající hodnotu. Jinak Církev modlitby upravuje, aby hovořily současným jazykem.


Re: Re: Problém s evangelizací

4.1.2014 11:29 vložil Zinnia

Nemluvila jsem o tom "dostat nevěřící do kostela" - má často problém "dostat" tam sama sebe. Mluvla jsem o tom, že člověka, který se tak či onak o křesťanství zajímá, kolikrát nemáte kam dál pozvat, s kým dalším seznámit, co nabídnout. A když mu, abych se přidržela Vašeho příkladu, "něco o mši povíte"? V ideálním případě to bude rezonovat. V méně šťastném případě tam zůstane s Vámi z úcty, případně zvědavosti. Ale možná mu tam prostě bude zima, bude se tam otravovat, bude mu to cizí. A to nemluvím o dětech, Romech atd.


Re: Re: Re: Problém s evangelizací

5.1.2014 09:09 vložil Vladimír F.

Jo, to je hezky vyjádřené.Historická budova s atmosférou středověku se vším všudy i s barokní postavou faráře a náhodný příchozí se cití , jak v historickém filmu a jěště si vzpomene na Jiráska, je vymalováno.
Líbí se mi , že říkáte , jak těžké je jít na bohoslužbu.
Tím moc pomáháte


Re: Problém s evangelizací

6.1.2014 03:27 vložil Servitor

Myslím si, že my víru předat nemůžeme, na to jsme příliš malí páni. Víra je milost. My můžeme dát příklad, vzbudit zájem, snad i touhu, ale víra je záležitost Ducha Svatého. Když takový člověk vzplane ohněm víry, nemá zkušenosti. A tady je právě naše role, citlivě a s láskou mu je předat. Ne se odtáhnout a kritizovat. Příkladem jsou jinověrci, kteří i po obrácení mají potíže s Pannou Marií, poslušností papeži a další. Trpělivě vysvětlovat, neodsuzovat ale také se nepodbízet. Proto nemám rád ekumenická setkání, kde se modlí Otčenáš zásadně bez Zdrávas. Nevěřili byste, u kolika lidí propukla nenávist k Církvi, jestliže se jejich obdržená víra setkala s chladnou arogancí. A jak těžké je jednat s lidmi, kteří si zvykli, že katolík musí vždycky ustoupit.


Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

3.1.2014 21:37 vložil Petra B.

Myslím, že co se týče nových způsobů hlásání evangelia, může nám být velkým příkladem právě papež František. Najednou se objevil někdo, kdo dokáže oslovit široké publikum, dokonce ty, kteří stojí nejen v jakési církevní "šedé zóně", ale i zcela mimo církevní prostředí. Zcela jistě za tím nejsou jen jeho hluboké znalosti a vědomosti, ale především jeho kontemplativní život, který neztrácí kontakt s okolním světem a s problémy tohoto světa, které František dokáže pojmenovat a nově včlenit do evangelia. Není ustrnulý ve svém světě víry, je dynamický a hledající odpovědi na to, co nás pálí. A lidé to slyší, protože ví, že jim rozumí, že není z "jiného světa". (a co si budeme povídat, mnoho věřících jako z jiného světa často vypadá :-))


Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

3.1.2014 23:36 vložil Zinnia

Podle mě to, co na něm táhne, není jen, že se snaží tyto lidi "oslovovat" - je znát, že se o ně opravdu zajímá, že ho zajímají v jejich konkrétní situaci, v jejich jedinečnosti (viz jeho soukromé telefonáty atd.). "Chci tě získat pro svou partičku" a "zajímá mě, jak se máš a co prožíváš" jsou dvě velmi odlišná poselství a k srdcím vede jednoznačně to druhé.


Re: Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

4.1.2014 09:43 vložil Keram

Paní Bláhová, je pravda, že mě neznámým lidem soukromě netelefonuji. Mě zajímá konkrétní člověk, kterého mi poslal Bůh do cesty, jeho život, zajímají mě jeho bolesti a starosti. Domnívám se, že zvát lidi do kostela poté co jsme si jednou povídali o Bohu je ta největší chyba.


Re: Re: Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

4.1.2014 11:35 vložil Zinnia

Nezvat do kostela po jednom popovídání - to vidíme stejně. Na druhou stranu na menším městě, či dokonce vesnici Vás lidi často osloví právě proto, že Vás viděli v kostele, vídají Vás tam, a ptají se právě na kostel, na mši (protože, ruku na srdce, to "chození do kostela" nás od ostatních obvykle odlišuje nejviditelněji). Sotva jim řeknete "no, to ale není pro vás, tomu byste nerozuměl, poj´dme si nejdřív tam měsíc povídat o Bohu". Šlo mi o to, že kdybyste v takové situaci mohl říct "scházíme se tam ke mším my křesťané, co se jinak vídáme na faře na popovídání, přijďte si v neděli odpoledne sednout s náma", bude to mnohem jednodušší a pro zájemce schůdnější.
Jo, a nejmenuju se "paní Bláhová", ale klidně mi tak říkejte, jestli chcete ;)


Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

5.1.2014 09:18 vložil Vladimír F.

Já si totiž myslím , že Bůh nám opět poslal Papeže , který nás má probudit,potěšit, aby jsme měli sílu jít cestou evangelia, kde čteme o pádech a odpuštění o radosti i o bolesti.O Lásce , která je svorníkem.....přeji Ti Petro B.hodně odvahy


Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

3.1.2014 23:39 vložil Zinnia

Může být "novým způsobem hlásání evangelia" třeba otevření kostela instalacím moderního duchovního umění nebo veřejný farní filmový klub v městské knihovně, jako to dělají v pražské Akademické farnosti? Podle mě jo - co myslíte, Kerame, vy?


Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

4.1.2014 10:05 vložil Keram

Nedomnívám se, že je rozumné dělat z kostelů a katedrál výstavní síně. Pro takový účel zbudované nebyly. V kostele je třeba si uvědomit Boží blízkost. Když tam pozvete nevěřící lidi, budou se tam bavit, žvýkat, svačit...Myslíte si, že takto zesvětštělý prostor může následně tyto lidi oslovit? „Je psáno,“ říkal jim, „‚Můj dům je domem modlitby.. “ Lukáš 19 kap.

Ať se tyto aktivity přesunou do far, knihoven.


Re: Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

4.1.2014 11:45 vložil Zinnia

Co Vám na tom přijde "zesvětštělého"? Podle mě spíš narážíme na přetrženou kontinuitu: dříve právě kostely shromažďovaly a ukazovaly aktuální uměleckou tvorbu - křížové cesty, oltářní a jiné obrazy, ale i dobovou hudbu při liturgii... To až dnes (a v Česku - jsou místa v Evropě, kde je to obvyklejší) nám to přijde divné a kostely jsme zakonzervovali (s výjimkami - katedrála Notre Dame v Paříži je například otevřená turistům a jejich prohlídkám i během mší a turistické návštěvy a bohoslužby se tam mísí v neuvěřitelné duchovní atmosféře). Nehledě na to, že v některých místech ani fary, knihovny nemají... Mluvíme samozřejmě o duchovním umění, pro přesnost.
Jinak podezírat "nevěřící lidi", že se budou v kostele hromadně chovat "nevhodně", je předsudek. Na druhou stranu, i kdyby někdo kostele žvýkal, tak co tak strašného se děje? "Sobota (čtěte "to posvátné") byla učiněna pro člověka, ne člověk pro sobotu" - když už jsme u těch citátů. Zrovna to, k čemu "propůjčíme" či "nepropůjčíme" kostely, je podle mě jedno z těch scémat, které je na místě rozbít.


Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

5.1.2014 11:53 vložil Keram

Zinnia napsal

Co Vám na tom přijde "zesvětštělého"? Podle mě spíš narážíme na přetrženou kontinuitu: dříve právě kostely shromažďovaly a ukazovaly aktuální uměleckou tvorbu - křížové cesty, oltářní a jiné obrazy, ale i dobovou hudbu při liturgii... To až dnes (a v Česku - jsou místa v Evropě, kde je to obvyklejší) nám to přijde divné a kostely jsme zakonzervovali (s výjimkami - katedrála Notre Dame v Paříži je například otevřená turistům a jejich prohlídkám i během mší a turistické návštěvy a bohoslužby se tam mísí v neuvěřitelné duchovní atmosféře). Nehledě na to, že v některých místech ani fary, knihovny nemají... Mluvíme samozřejmě o duchovním umění, pro přesnost.
Jinak podezírat "nevěřící lidi", že se budou v kostele hromadně chovat "nevhodně", je předsudek. Na druhou stranu, i kdyby někdo kostele žvýkal, tak co tak strašného se děje? "Sobota (čtěte "to posvátné") byla učiněna pro člověka, ne člověk pro sobotu" - když už jsme u těch citátů. Zrovna to, k čemu "propůjčíme" či "nepropůjčíme" kostely, je podle mě jedno z těch scémat, které je na místě rozbít.
Drahá sestro Zinnio, musím odpověď rozložit, abych byl schopen postihnout vše o čem píšete.

Umění v kostelích: Proč je kostely shromažďovaly a ukazovaly? No protože, lidé byli negramotní, neuměli číst. Písmo svaté nebylo dostupné tak jako dnes. Proto obrazy byly nedílnou součástí bohoslužebného prostoru a věřícím lidem přibližovaly to, o čem slyšeli v kázání a v evangeliu. Obrazy byly spíše "obrázková" Bible.
Zakonzervovanost není problém kostelů, ale spíše památkového ústavu.
Katedrálu Notre Dame, byla vždy v oku nevěřících, zednářů, osvícenců. Proto se z tohoto chrámu vystavěného Matce Boží snaží neustále dělat něco nepodstatného, světského. Na začátku francouzské revoluce byla katedrála vypleněna a na oltář postavena zpustlá zpěvačka Maillardová jako "bohyně rozumu" ! (Přečtěte si Ezechiela např. 8.kapitolu) Při mši svaté je vlastně v tu chvíli Nebe na zemi. Bůh se před našima očima v rukou kněze proměňuje a celé zástupy andělů a svatých zpívají píseň. Opravdu se domníváte, že je vhodné do mše svaté tahat turisty? Přeci při Ježíšově jménu musí pokleknout každý a každý jazyk ho musí vyznat svým Pánem! Udělají to tito turisté a pohané?

S tím posledním nemohu souhlasit. Slučujete neslučitelné. Ježíš jasně říkal, že i v zasvěcený den (o sobotě) je třeba konat dobro a né, že do chrámů máme vodit pohany.


Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

5.1.2014 17:55 vložil Romuald

Keram napsal

S tím posledním nemohu souhlasit. Slučujete neslučitelné. Ježíš jasně říkal, že i v zasvěcený den (o sobotě) je třeba konat dobro a né, že do chrámů máme vodit pohany.
"Vůči těm, kdo nejsou křesťané, se chovejte rozvážně a hleďte v té věci využít vhodné příležitosti. Vaše řeč ať je vždycky laskavá a jadrná. Pak budete umět dát každému správnou odpověď." Sv. Pavel Kolosanům


Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

6.1.2014 12:07 vložil Zinnia

No, víte, mě jednak doslova děsí, jak striktní linii vedete mezi "katolíky" a "pohany" - všichni jsme přece bratři, lidé na cestě, a Bůh svá dobra včetně spásy daroval nám všem, akorát po katolících bude nejspíš u Posledního soudu víc vyžadovat. Například víc lásky k nekatolíkům ;)

"Obrázková Bible", jak známo, platila v souvislosti s kostely nejvýš do baroka, i když tehdy už moc ne. V 19. století už masová negramotnost problémem nebyla... Takže nikoliv, není to tak. Prostě jde o malou spolupráci se současným uměním, včetně hudby mimochodem: v kolika kostelích slyšíte z kůru skladatele 20. století, teď nepočítám "kytarovky" jako kapitolu samu pro sebe? To je ta zakonzervovanost. Památkový ústav s tím fakt nemá co do činění. Jak má být naše víra současná, kdž ji prožíváme v historických kulisách, s historickou senzibilitou a vkusem?

Ad Notre Dame: všiml jste si, že vlastně píšete "ale Notre Dme není vlastně žádný pořádný kostel"??? :D Co k těm "turistům", kteří Vám tak vadí, říká rektor tohoto kostela, kardinál Vingt-Trois?
"Nejslavnějším návštěvníkem chrámu Matky Boží je patrně básník Paul Claudel, který tu při náhodné zastávce prožil konverzi ke křesťanství. Jde o výjimku, nebo katedrála takto oslovuje i nahodilé příchozí a příslovečné turisty s fotoaparáty?

Samozřejmě, že je může oslovit. Připomeňme si evangelijní vyprávění svatého Lukáše o kázání na hoře: říká se tam, že se Ježíš postavil doprostřed svých posluchačů, nejblíže mu stálo Dvanáct, pak jeho učedníci a potom zástup. V tom zástupu byli bezpochyby lidé všeho druhu. A Ježíš mluvil a všichni ho slyšeli. Každý slyšel, co a kolik chtěl, podle svých možností a svobodného rozhodnutí. Ale Ježíš nestanovil žádné omezení, kdo mu smí naslouchat, nevybíral žádné vstupné. Čili evangelium nám ukazuje, že existují určité kruhy, v nichž se lidé přibližují Bohu. Ale není to Ježíš, kdo určuje vzdálenost. Pokud jsou v nejvzdálenějším kruhu lidé, kteří by rádi postoupili do bližšího, mohou tak učinit. A v katedrále je to stejné: kolem oltáře je uzavřený kruh, ze všech stran ohrazený zábranami. Pak je chór obstoupený zdmi a ti, kdo sem vstupují, si mohou prohlédnout jak celek chrámu, tak – přes bariéry, jež jej obklopují – i jeho střed. V tomto kruhu jsou obvykle turisté, lidé, kteří jsou unavení a přišli si sem na chvíli sednout atd. Když v neděli večer sloužím mši, vidím od oltáře, jak lidé procházejí kolem, někteří se zastavují před zábranami, poslouchají a pět deset minut zůstanou, než zase pokračují.

Turisté mohou do katedrály i během mše?

Samozřejmě. Teď jsme nově položili koberec kolem chóru, aby nebylo slyšet zvuk kroků. Trochu slyšet je ho pořád, ale mši to neruší. "
(Je to na http://www.katyd.cz/rozhovory/jezis-nestanovil-vstupne-aby-mu-lide-smeli-naslouchat.html"

Vidíte. A Vy těmto lidem, kteří se zájmem (!) a zvídavostí (!) přicházejí, rovnou kladete překážky a podmínky. Není to spíš věc mezi nimi a Bohem? Není za našimi podmínkami, které vědomě či nevědomě klademe bližním, spíš malá důvěra v to, že Bůh si to bude umět zařídit a "i z kamenů" udělá "své lidi", vyznavače, spasené?

(A k tomu poslednímu - a taky dal za příklad Davida, který se svými vojáky sežral obětní dary, protože měl hlad. Nejsme fundamentalisty, že, a chápeme metaforu.)


Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

6.1.2014 23:54 vložil Keram

Zinnia napsal

No, víte, mě jednak doslova děsí, jak striktní linii vedete mezi "katolíky" a "pohany"

(A k tomu poslednímu - a taky dal za příklad Davida, který se svými vojáky sežral obětní dary, protože měl hlad. Nejsme fundamentalisty, že, a chápeme metaforu.)
Proč bych sám sobě lhal a nerozlišoval. Vždyť na konci budou rozděleni kozli od ovcí. Co vás na tom děsí? Kdo plní vůli Otcovu, kráčí po úzké cestě do Nebe a kdo koná opak (je pohanem) kráčí širokou cestou do záhuby do věčného zavržení, tečka.

To expresní výrazivo o Davidovi také není zcela na místě. Davidovi usiloval o život král Saul, skrýval se a od kněze si vyžádal jídlo. Ten mu posvátný chléb nabídnul sám, protože jiný neměl, ale pouze pod podmínkou, zda "jsou čistí!".
David byl oddaným izraelitou -věřícím.

"Těla mládenců jsou svatá i při běžné výpravě, tím spíše tedy dnes.“ A tak mu kněz dal svatý chléb, protože tam jiný nebyl, pouze chleby předložení odebrané z Hospodinovy přítomnosti, aby byly téhož dne nahrazeny chlebem teplým. 1.Sam,21


Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

7.1.2014 10:25 vložil Leona Kropáčková

Zkusila jsem brát, co Pán nabízí pro přítomný okamžik. Konkrétní příklad: Pracuji jako vychovatelka v ZŠ a na svátek Narození Panny Marie jsem chtěla nějak Ji dětem přiblížit - Ji, která je ne vzdálená, ale Ji, která je stále s námi, lidská a mateřská. Člověk jako my. Řekla jsem dětem, že dnes má Panna Maria narozeniny. "Tak jí zazpíváme," byla reakce osmileté holčičky. A tak jsme Matce Boží zpívali "Hodně štěstí, zdraví, hodně štěstí, zdraví, hodně štěstí, PANNO MARIA, hodně štěstí, zdraví". Chápete to? Žasla jsem nad tou dětskou bezprostředností.


Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

7.1.2014 20:48 vložil Keram

No to je skvělé!!!


Bravo

1.1.2014 19:57 vložil Inigo

Gratuluji k této iniciativě, která by mohla proskočit do farností a společenství.
Na facebooku je stránka s podobným cílem, můžeme přebírat tuto iniciativu KT?
Evangelii gaudium-Radost evangelia
https://www.facebook.com/pages/Evangelii-gaudium-Radost-evangelia/392956360840372


Re: Bravo

2.1.2014 16:46 vložil Romuald

Díky, já myslím, že to možné je, ale chce to asi domluvit s redakcí KT. Myslím, že by ale bylo fajn, aby se diskuze nepřesouvala z webu KT na Facebook. Ale to je jen můj názor. Opatrujte se.


fb je příliš marketingový produkt

4.1.2014 22:41 vložil Michal

Romuald napsal

Díky, já myslím, že to možné je, ale chce to asi domluvit s redakcí KT. Myslím, že by ale bylo fajn, aby se diskuze nepřesouvala z webu KT na Facebook. Ale to je jen můj názor. Opatrujte se.
zavalí návštěvníky produkty, jež obvykle nechtějí. vtrhne do katolické komunity a použije ji svým způsobem.

Pravidla sdílení nejsou tajemná, osobně v autentické situaci. Pokud chce muž přesvědčit dámu, že on je skutečně pevným, spolehlivým, rozhodným, odhodlaným, ..., neučiní to asi diskusí, PR aktivitou. Ale musí obstát.

Což vůbec nemaří další úkol církve, aby byla nikou pro slabší, váhavé, znejistěné ba zmatené. Kam jinam by se měli utéci? Pro osoby kritické a zralé je toto velkým argumentem, ne rozdávat dárky, ale být sousedy. Poctivými.


Reagovat v této diskusi může jen registrovaný uživatel. V případě zájmu se registrujte ZDE. Pokud jste již registrován/a, můžete se přihlásit ZDE.



Aktuální číslo 46 13. – 19. listopadu 2018

Česká pomoc křesťanům na Blízkém východě

Zbořené kostely, vypálené domy, ale také snaha vrátit do válkou zničených míst život provázely delegaci v čele s arcibiskupem Janem Graubnerem při cestě po severním Iráku.

celý článek


Drony skenují dřevěné kostely

Kolem dřevěných kostelů v ostravsko-opavské diecézi je živo, létají tu drony a snímá je skener.

celý článek


Jak přiblížit Evropu lidem?

Do květnových voleb do Evropského parlamentu, které ovlivní další fungování Evropské unie, zbývá půl roku. Evropská strana lidová, která sdružuje převážně křesťanské…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay