Evoluce není evolucionismus

Vydání: 2006/1 Máš důvěru v budoucnost?, 23.5.2006, Autor: Tomáš Machula

Příloha: Perspektivy

Text kardinála Christopha Schönborna týkající se evoluce a otištěný před několika měsíci v New York Times vyvolal celou řadu reakcí. Téma evoluce se tak opět dostalo do centra pozornosti. Mezi mnoha příspěvky různých médií k tématu evoluce a křesťanství stojí za povšimnutí rozhovor s P. Rafaelem Pascualem z Pontifikální univerzity Regina Apostolorum zveřejněný agenturou Zenit 14. 12. 2005, z něhož vyjímáme následující pasáže.

Lze říci „ano“ evoluci a „ne“ evolucionismu?
Evoluce chápaná jako přírodovědná teorie vycházející z empirických dat je podle všeho velmi dobře potvrzena, i když to samozřejmě neznamená, že je skrznaskrz pravdivá, a že už k ní nejde nic dodat, především v oblasti evolučních mechanismů.
Evolucionismus jakožto ideologie, která odmítá účel a tvrdí, že vše vzniklo jen z náhody a nutnosti (viz knihu Jacquese Monoda Chance and Necessity), podle mého soudu ale přijatelný není. Takový evolucionismus není udržitelný ani jako vědecká teorie ani jako nutný důsledek vědecké evoluční teorie, jak se někteří domnívají.

A lze říci „ano“ stvoření a „ne“ kreacionismu?
Stvoření je pravda přístupná rozumovému uvažování, zvláště filozofii, ale je také zjevenou pravdou.
Na druhé straně tzv. je kreacionismus (stejně jako evolucionismus) pouhou ideologií založenou v mnoha případech na chybné teologii, tj. na doslovném výkladu těch míst Bible, kde se podle stoupenců kreacionismu tvrdí o přírodních druzích, že v průběhu času prokazují neměnnost a že každý z nich byl bezprostředně stvořen Bohem.

Jsou tedy evoluce a stvoření slučitelné?
Mohou být slučitelné... Je možné mluvit bez rozporů o „evolučním stvoření“. Naproti tomu evolucionismus a kreacionismus jsou nutně neslučitelné.
Inteligentní design určitě existuje, ale podle mého soudu se nejedná o alternativní vědeckou teorii k teorii evoluce. Zároveň je třeba říci, že evolucionismus chápaný jako materialistická a ateistická ideologie není vědecký.

Co o tom učí magisterium církve?
Magisterium církve se nestaví proti evoluci jako vědecké teorii. Na jedné straně vybízí vědce k výzkumům v jejich oboru. Na straně druhé ale s ohledem na ideologie skryté za některými verzemi evolucionismu vyjasňuje některé základní body, které musí být respektovány:
- Nelze a priori vylučovat božské příčinné působení. Přírodní věda něco takového nemůže ani potvrdit, ani vyvrátit.
- Člověk byl stvořen k obrazu a podobě Boží. Z této skutečnosti vyplývá důstojnost a věčné určení člověka.
- Mezi člověkem a dalšími živými tvory existuje zlom, neboť lidé mají duchovní duši, která nemůže vzniknout pouhou přirozenou reprodukcí, ale je bezprostředně stvořená Bohem.
(podle zahraničních pramenů)

Sdílet článek na: 

Sekce: Perspektivy, Přílohy, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 46 14. – 20. listopadu 2017

Daň z náhrad znovu ve hře

Církevní restituce. Až do minulého týdne uzavřené téma se znovu stává součástí politického boje při povolebním vyjednávání o nové vládě.

celý článek


Češi pro Haiti: od adopcí k dílnám

Déle než měsíc strávila Klára Löffelmannová z Arcidiecézní charity Olomouc (ACHO) na Haiti. Po návratu se podělila o své zkušenosti.

celý článek


Potřebovali bychom také sochu Odpovědnosti

Před několika desítkami let mluvil rakouský lékař a zakladatel logoterapie Viktor Frankl o tom, že je sice hezké, že na východním pobřeží Spojených států příchozí…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay