Evangelista zdůrazňuje spásu pro všechen lid

Vydání: 2008/51 Vánoční dvojčíslo, 16.12.2008

V souvislosti s narozením Pána Ježíše ve stáji se obvykle hovoří o nedůstojném ubytování. Nedávno jsem ale slyšel, že nocleh ve stáji byl v té době něco úplně běžného. Také původní bydlení P. Marie a sv. Josefa v Nazaretě mělo prý určitě daleko ke komfortu.

Sv. Josefa bychom mohli podle jeho povolání „tesaře“, tedy řemeslníka ovládajícího stavební práce, zařadit mezi nižší střední vrstvu tehdejšího palestinského obyvatelstva. Úroveň bydlení takových lidí si můžeme doložit třeba na vykopávkách biblického Nazareta v blízkosti dnešní baziliky Zvěstování. Pokud ve skalnatém terénu byly přirozené jeskyně, lidé je využívali jako součásti obytného domu. Tím spíš se takové přírodní pohostinnosti využilo tam, kde bylo třeba ubytovat sezónně větší počet lidí. A Lukášem zmíněné sčítání lidu, organizované podle místa původu obyvatel, mohlo takovou okolností být.
Lukášovo evangelium o Ježíšově narození ani jeskyni nezmiňuje. Pro nastávající matku s doprovodem není místo v zájezdním útulku. Nepředstavujme si komfortní hotel, ale spíš to, co je v Orientě známo jako „khan“, dvůr pro přenocování karavanních zvířat s místnostmi pro cestující. Snad se správce takového místa domníval, že není vhodné pro nastávající matku, jak podotýká jeden biblický komentář. Důležité je znamení, které Bůh těmito okolnostmi dává: narozené dítě, zavinuté do plenek a položené do jeslí.

MY MÁME CHUDOBU DUCHOVNÍ
V kamenných žlabech se občas našlo odložené dítě – starověká obdoba baby-boxu. Ježíš tedy přichází na tento svět jako nepřijaté dítě, které nese pečeť odcizení lidstva po prvním hříchu. Ale to není všechno. O nechtěného nalezence je postaráno – rukama jeho matky, která ztělesňuje Boží láskyplnou péči; je přece „milostiplná“. Tady začíná spása, která je od betlémských pastvin zvěstována „pro všechen lid“ (Lk 2,10).
O tom, že k tomu došlo v jeskyni, máme svědectví až od sv. Justina, rodáka ze samařského Sichemu, ze druhého století. Ve svém Dialogu s Židem Tryfonem píše: „Protože Josef nemohl nalézt nocleh, uchýlil se do jeskyně poblíž Betléma, a když tam byli, Maria porodila Krista a položila ho do jeslí, kde ho nalezli mágové, kteří přišli z Arábie.“ Pokud je tato tradice historicky věrná, mohl by „dům“, o kterém mluví Matoušovo evangelium (2,11), být totožný s „jeskyní“ Ježíšova narození.
Ale vraťme se k otázce chudoby. Ježíš se stal zásadně chudým tím, že přijal naši lidskou přirozenost: „Ačkoli bohatý, stal se chudým,“ (srov. 2 Kor 8,9). Jeho životní osudy jen zjevují tuto základní chudobu lidské existence, která je odcizena sama sobě hříchem. Proto víc než o materiální stránce chudoby mluví vánoční evangelium o duchovní chudobě naší společnosti, která „nechce Ježíše“.
P. JAROSLAV BROŽ, biblista


Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 33 15. – 21. srpna 2017

Olomouc žije setkáním mládeže

Nejvýznamnější událost mladých křesťanů v tomto roce – Celostátní setkání mládeže – vrcholí tento týden v Olomouci.

celý článek


Rodiny prošly metropolí

Oslavit rodinu se do centra Prahy vydaly stovky účastníků Pochodu pro rodinu.

celý článek


Přestat pít? Když to nejde

Není snad falešnějšího obrazu alkoholika: často opilý, špinavý a páchnoucí muž, povalující se v hospodě a pak ve škarpě. Jistě je nemálo takových. Skutečnost, jak…

celý článek


Vrátit se k modlitbě s papežem

Na duchovní straně 10 každý měsíc zveřejňujeme papežské modlitební úmysly. Jak vznikají a k čemu slouží? Ptali jsme se P. FrédéricA FornosE SJ, ředitele Světové…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay