Ekologický způsob jízdy je morální povinností

Vydání: 2010/23 Svobodné volby, 1.6.2010

Všichni jistě znají vtip, kdy se sejde farář s řidičem před Božím soudem a kněz musí do očistce, protože při jeho kázání věřící usínali, kdežto šofér jde rovnou do nebe, protože v jeho autobuse se cestující modlili strachy. Ale nyní vážně: Jak se má na silnici chovat věřící člověk, kromě dodržování pravidel? Jak jezdit ekologičtěji? Poradí nám nějaký odborník?

My věřící – jako všichni motoristé – si ekologický rozměr dopravy opravdu uvědomujeme stále velmi málo. Přírodu ovlivňujeme nejen budováním dopravní infrastruktury, ale každý den také spalujeme pohonné hmoty a zamořujeme ovzduší zplodinami. Jsme jen správci Božího stvoření a měli bychom se k přírodě chovat jako dobří hospodáři. Pomiňme všechny ostatní škodliviny, které jsou u moderních katalyzátorových motorů minimalizovány, i když i jejich množství přímo závisí na množství spotřebovaného paliva. Stejně nám zůstane oxid uhličitý, plyn podílející se na skleníkovém efektu, kterého vznikne cca 2,5 kg z každého litru benzínu nebo nafty. Ideální je tedy nejezdit vůbec. Pokud ale jet musíme, měli bychom se snažit o co nejnižší spotřebu, co nejmenší poškozování životního prostředí. A protože úsporným způsobem jízdy se dá ušetřit 20 i více procent paliva, má ekologická jízda i nezanedbatelný ekonomický přínos. Na čem vlastně spotřeba závisí? Vliv má mnoho různých faktorů, rozhodující jsou však dva – vozidlo jako takové a řidič sám. A protože parametry vozidla můžeme ovlivnit jedině při jeho koupi a dá se říci, že v dnešní době už nejsou vyloženě špatná auta, stává se zásadním činitelem spotřeby vozu řidič. Ale jak na to? Stačí při jízdě pamatovat na dodržování těchto zásad: jezdit plynule a předvídavě, nevozit zbytečnou zátěž a při delším stání vypínat motor. Dále dbát na správný tlak v pneu- matikách a používat kvalitní olej. Využívat setrvačnosti vozidla a brzdění motorem. Dodržovat rychlostní limity a co nejdříve řadit na vyšší rychlostní stupně. Nepoužívat vozidlo na krátké vzdálenosti, správně volit trasu, a pokud je vozidlo vybaveno ukazatelem okamžité spotřeby, nechat se jím inspirovat. Mohu nabídnout i některé méně známé zajímavosti: Zbytečných 100 kg zátěže může v městském provozu zvýšit spotřebu o celý litr paliva. Stejný litr paliva se spotřebuje za hodinu při stání s běžícím motorem. Nedohuštěné pneumatiky o 0,1 MPa znamenají zvýšenou spotřebu 0,1 litru/100 km a zároveň i nižší životnost a horší jízdní vlastnosti vozidla. Když na 100 km trati zvýšíte rychlost ze 110 na 130 km/h, ušetříte pouhých 8 minut a spotřebujete o 1 litr paliva více.

Jan Horníček, pracovník vývoje automobilového průmyslu

Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 46 14. – 20. listopadu 2017

Daň z náhrad znovu ve hře

Církevní restituce. Až do minulého týdne uzavřené téma se znovu stává součástí politického boje při povolebním vyjednávání o nové vládě.

celý článek


Češi pro Haiti: od adopcí k dílnám

Déle než měsíc strávila Klára Löffelmannová z Arcidiecézní charity Olomouc (ACHO) na Haiti. Po návratu se podělila o své zkušenosti.

celý článek


Potřebovali bychom také sochu Odpovědnosti

Před několika desítkami let mluvil rakouský lékař a zakladatel logoterapie Viktor Frankl o tom, že je sice hezké, že na východním pobřeží Spojených států příchozí…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay