Dvanáct apoštolů symbolizuje nový Izrael

Vydání: 2008/26 Veřejné mínění v církvi, 23.6.2008

Četl jsem, že počet apoštolů má souvislost s dvanácti souhvězdími zvěrokruhu a s astrologií. Nevím, co si o tom mám myslet, ale je pravda, že na číslici 12 se v Bibli dá narazit častěji (např. dvanáct izraelských soudců, kmenů). Dokonce když prý Ježíš zavolal svých „Dvanáct“, mohl tím myslet početně zcela jinou skupinu. Můžete mi to vysvětlit?

V Bibli se poprvé vyskytuje číslo dvanáct jako počet izraelských kmenů, které vděčí za svůj původ dvanácti Jákobovým synům. Odtud se dvanáctky užívá jako symbolického čísla pro vyvolený Boží lid v jeho celistvosti a úplnosti (např. Nm 7,2–3.84–87; 17,17 aj.). V průběhu dějin se politická i náboženská jednota Davidova království rozbila. Deset kmenů se oddělilo a dalo vznik severnímu království, které bylo zničeno Asyřany. Poté vzalo za své i judské království. Tyto skutečnosti ale Izraeli nezabránily, aby se nadále ideálně považoval za lid skládající se ze dvanácti kmenů a vyjadřoval naději na konečnou obnovu právě v podobě lidu sestávajícího z dvanácti složek (např. Mt 19,28; Lk 22,30). Ježíš po svém vystoupení na veřejnosti spojil hlásání Božího království s ustanovením skupiny „Dvanácti“, které vybral ze svých prvních učedníků. Historickou pravost tohoto faktu i počtu „dvanácti“ lze stěží zpochybnit. Apoštolové jako jednotlivé osoby, zejména ti, které evangelní seznamy uvádějí na prvních místech (Petr, Jakub, Jan, Ondřej), měli významné místo v misii a vedení rané církve. Počet dvanáct však – jak je patrné již z Nového zákona – byl výrazným prorockým znamením v době Ježíšova působení, před jeho smrtí a poté snad krátce po jeho vzkříšení, kdy církev působila převážně v židovském (palestinském) prostředí. Naznačuje to i volba Matěje na Jidášovo uprázdněné místo.

ŽÁDNÁ SOUVISLOST S ASTROLOGIÍ!
Později, například v misii apoštola Pavla, už sbor Dvanácti nehraje významnou roli, zatímco jiná uskupení apoštolů, jako tři sloupy Církve – Jakub, Petr a Jan – ano. Je tedy zřejmé, že dvanáct vyvolených učedníků v Ježíšově blízkosti symbolizovalo nový Izrael. A je vcelku pochopitelné, že toto znamení mohlo působit jen tak, že oněch osob bylo skutečně dvanáct. Určitou obtíží je, že na posledních místech v novozákonních seznamech Dvanácti se nevyskytují stejná jména (Mk 3,16–19; Mt 10,2–4; Lk 6,14–16; Sk 1,13).
Otázka přímé souvislosti dvanácti izraelských kmenů ani dvanácti apoštolů se zodiakem či s astrologií nepřipadá v úvahu, protože biblické náboženství tento vliv vylučuje. Případné spekulace tohoto typu by byly až pozdější a druhotné.
P. JAROSLAV BROŽ, vyučující biblických věd na KTF UK v Praze


Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 21 21. – 27. května 2019

Chrámy zvou k noční návštěvě

Více než 1 600 kostelů a modliteben se tento pátek zapojí do Noci kostelů. Stovka z nich poprvé.

celý článek


Redakci KT navštívil nuncius

Minulé úterý zažila redakce vzácnou návštěvu. Do týdenní porady se zapojil apoštolský nuncius Charles D. Balvo.

celý článek


Pouť se čtenáři na Velehradě

Pro čtenáře, posluchače a diváky křesťanských médií připravili jejich tvůrci společnou pouť na Velehradě. Uskuteční se na Den dětí – v sobotu 1. června.

celý článek


Jak žít v náboženské pustině

Kostel praská ve švech. Na nedělní mši svaté se sejde tolik lidí, že musejí stát. Věková skladba je pestrá. Takové poměry jsou v některých oblastech spíše vzácným jevem.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay