Dětství s mayovkami i Kájou Maříkem

Vydání: 2005/29 Křesťanské knihy včera a dnes, 12.7.2005, Autor: Jan Paulas

Jaký typ křesťanské literatury patřil před zhruba sto lety mezi nejoblíbenější? Co se tehdy ve věřících rodinách četlo?

Těžko přesně určit, co četl průměrný katolický křesťan na přelomu 19. a 20. století; neexistuje nějaký seriózní sociologický průzkum. Faktem ovšem je (víme to z mnoha dobových svědectví), že tehdy měl tento čtenář k dispozici značné množství nejrůznějších nábožensky orientovaných časopisů, v nichž byly i ukázky beletrie, ovšem nepříliš výrazné umělecké úrovně. Z poezie byly doporučovány zejména verše básníků-kněží, jako byli například Vojtěch Pakosta či Vladimír Šťastný. V dobových památnících často nalézáme verše premonstráta Boleslava Jablonského, jehož knihy Moudrost otcovská i Písně milosti se ve své době těšily značné popularitě. V próze byl mezi katolickými čtenáři velmi oblíben Václav Beneš Třebízský - vlastně jediný romanopisec se zřetelným katolickým akcentem - a pak celá řada autorů-povídkářů (F. Pravda, V. Kosmák, ale také povídkáři J. Š. Baar, F. Stránecká, V. Pitnerová a další), kteří plnili stránky různých časopisů a svou lidovostí oslovovali četné čtenáře. Vrcholy soudobé křesťansky orientované literatury - jako J. Zeyer, staroříšská produkce či počáteční tvorba J. Demla - byly, domnívám se, průměrnému čtenáři bohužel nedostupné, nebyly běžně k sehnání. 

Lze říci, že se vkus věřícího čtenáře postupem let nějak proměňoval nebo byl něčím ovlivňován?

Přirozeně, že se čtenářský vkus dobou proměňoval, a to zejména za první republiky, kdy vznikaly nové křesťansky orientované časopisy (Akord, Tvar aj.) a nastupovala mladá spisovatelská generace (J. Zahradníček, J. Čep, B. Fučík a řada dalších), která - spolu se staroříšskými publikacemi -, rehabilitovala roli křesťanské víry v umění a kultuře. I když lidový čtenář jistě stále četl různé kalendářové příběhy, přesto už v literatuře nehrála prim ona zdůrazněná didaktičnost, která byla typická pro většinu křesťansky orientované literatury před první světovou válkou. A pak nezapomeňme také na kvalitní překladovou literaturu, která jistě ovlivňovala čtenářský vkus - mám na mysli například první překlady z Mauriaca, Bernanose nebo Chestertona, které působily svým způsobem jako zjevení a dokazovaly, jak lze i literárně zpřítomnit ty nejsubtilnější náboženské problémy.

Můžeme vysledovat, jaké křesťanské knihy se u nás těšily největší oblibě v době komunistické totality?

Knihy výrazně křesťansky orientované za komunistické totality přirozeně nemohly vycházet, s výjimkou několika let v období tzv. Pražského jara, kdy se na knižní trh dostala řada vynikajících titulů této provenience. Křesťanská orientace v původní české tvorbě byla tedy omezena na minimum, pouze díky nakladatelství Vyšehrad mohl občas vyjít nějaký Kosmák či Durych, ze současných autorů to byl zejména Věroslav Mertl, v jehož díle je zřetelně přítomen křesťanský étos. Mnohem lepší byla situace v překladové literatuře, kdy se pod etiketou „kritiky buržoazie“ mohl občas objevit nějaký Mauriac, Greene či Saint-Exupéry, nemluvě o autorech méně známých, kteří se stali často nevídaným zdrojem křesťanských hodnot. Zde mám na mysli zejména překlady z polské literatury (J. Dobraczyński, Z. Kossaková atd.), ale i z jiných jazykových oblastí, např. takový J. Jimenez Lozáno, B. Marshall či A. Goes - to byly opravdové knižní události, za něž musíme být vděčni právě nakladatelství Vyšehrad, jež se navzdory všemu snažilo zůstat věrné svému výchozímu křesťanskému programu.

Jaké knížky jste četl vy jako kluk?

Ptáte se na moji klukovskou četbu křesťanské orientace? V té záplavě mayovek, verneovek a cliftonek, které jsem doslova hltal, jsem měl ve velké oblibě i Káju Maříka, jehož křesťanský způsob života docela přirozeně souzněl s mým dětstvím venkovského kluka.

Sdílet článek na: 

Sekce: Téma, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 7 11. – 17. února 2020

Nedělní účast 375 tisíc lidí

Katolická církev zveřejnila výsledek podzimní ankety mezi účastníky nedělních bohoslužeb. Podle ní na ně v Česku zavítá 375 tisíc lidí, pětinu z nich tvoří mladí lidé do 20 let.

celý článek


Světec, který rozděloval, smiřuje

Hned tři výročí spojená s mučedníkem sv. Janem Sarkandrem si letos připomínají věřící olomoucké arcidiecéze a nejen jí. Dne 17. března uplyne 400 let od jeho mučednické…

celý článek


Papež Jan Pavel II. o Evropě

Polští biskupové u příležitosti sta let od narození sv. Jana Pavla II. (1920–2005) žádají papeže Františka, aby ho prohlásil učitelem církve a spolupatronem Evropy.…

celý článek


Jak zorganizovat karneval?

Masopust je krátké období před začátkem postní doby, kdy se lidé radují, pořádají zábavy, hostiny a maškarní průvody. Jiné označení karneval lze z latiny vysvětlit…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay