26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Dětskou reklamu považují za neetickou, přesto ji tvoří

19. 6. 2013

|
Tisk
|

Kolikrát v regálech obchodů míjíme dětské jogurty či cereálie s postavičkami z pohádek. Jejich cena je několikrát vyšší než cena podobných výrobků s jiným obalem. Děti je nepřehlédnou. A často jsou přesvědčeny, že zrovna „tento jogurt s princeznami Disney chutná nejlépe“. Sice ho nejedly, ale „vědí to“ a chtějí ho…

Vydání: 2013/25 Dál vládnout versus předčasné volby, 19.6.2013, Autor: Kateřina Šťastná

Příloha: Doma

V České republice má 44 % firem ve své nabídce výrobky pro děti a necelá třetina z nich má vyčleněný rozpočet na oslovení dětského zákazníka. I to byl důvod, proč agentura Ogilvy&Mather loni publikovala studii Děti a reklama, kde byly dotazovány přes tři stovky českých marketérů. „Jedno ze zajímavých zjištění bylo, že skoro polovina (44 %) marketérů považuje dosavadní legislativní úpravu reklamy cílené na děti za nedostačující; jinými slovy mají ji za příliš měkkou a byli by pro její zpřísnění. Pokud to takto vidí i lidé, které marketing živí, mohl by to být impulz pro zákonodárce k inovaci právní úpravy,“ říká Ondřej Obluk, Executive Managing Director Ogilvy&Mather.

Nevhodné, nicméně efektivní

Na rozdíl od některých dětských psychologů, kteří tvrdí, že v rozumné míře a podobě reklama malým dětem neškodí, sami marketéři to vidí jinak. Studie uvádí, že byť reklamní společnosti oslovují dětské zákazníky, částz nich považuje tyto aktivity z pohledu etiky za problematické. Například reklamní aktivity v mateřských školách považuje 32 % tvůrců reklamy za spíše neetické a 68 % za zcela neetické. Jen 12 % z oslovených marketérů už by se nebálo cílit reklamu na děti na prvním stupni ZŠ, 48 % tvůrců reklamy by ji dětem adresovalo až ve věku druhého stupně. A na osm procent z nich se domnívá, že na nezletilé by se vůbec neměla reklama obracet… Za zmínku přitom stojí, že pětina marketingového rozpočtu dotazovaných firem má být určena pro komunikaci ve školách. „Zdá se, že dělat propagační akce ve školách sice není úplně vhodné, nicméně je to efektivní,“ podotýkají tvůrci studie.

Co na děti zabírá?

Na 68 % marketérů by využilo oblíbené hrdiny z filmů a seriálů, aby zaujalo dětského zákazníka. Na druhém místě stojí dobrý příběh. Naopak dárkové předměty malé zákazníky nijak neoslovují. Za zmínku stojí, že propagace dětských produktů nutně neznamená přímý kontakt s dětmi. Více než polovina rozpočtu (56 %) by měla směřovat na oslovení potomků prostřednictvím jejich rodičů. Ti rozhodují o koupi nábytku, dětského oblečení, léků. Naopak cílit reklamu, propagující sladkosti, hračky nebo způsob trávení volného času, na rodiče by bylo podle tvůrců reklamy zbytečné.

V čem se tedy liší reklama pro děti a pro dospělé? Ondřej Obluk uvádí, že reklama cílená na děti a rodiče se principiálně lišit nemusí, v obou případech jde o zaujetí cílové skupiny. Reklama cílená na dospělé a mládež si podle něj bude podobnější než reklama cílená na mladší děti. „Co by měla ale respektovat, je v každém případě fakt, že děti jsou reklamou snáze ovlivnitelné, proto je potřeba mnohem častěji ‚rozhodovat za ně‘. Zatímco například dospělý dokáže vyhodnotit, zda sladké sycené nápoje prospívají jeho zdraví, či nikoliv, dítě toho schopné není – a to musí reklama formou regulace brát v potaz,“ uzavírá Obluk.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou