Dětskou reklamu považují za neetickou, přesto ji tvoří

Vydání: 2013/25 Dál vládnout versus předčasné volby, 19.6.2013, Autor: Kateřina Šťastná

Příloha: Doma

Kolikrát v regálech obchodů míjíme dětské jogurty či cereálie s postavičkami z pohádek. Jejich cena je několikrát vyšší než cena podobných výrobků s jiným obalem. Děti je nepřehlédnou. A často jsou přesvědčeny, že zrovna „tento jogurt s princeznami Disney chutná nejlépe“. Sice ho nejedly, ale „vědí to“ a chtějí ho…

Ti, kdo chtějí zaujmout dětského zákazníka, využívají pro své produkty oblíbené hrdiny z filmů
a seriálů. Ilustrační snímek Aleš Masner

V České republice má 44 % firem ve své nabídce výrobky pro děti a necelá třetina z nich má vyčleněný rozpočet na oslovení dětského zákazníka. I to byl důvod, proč agentura Ogilvy&Mather loni publikovala studii Děti a reklama, kde byly dotazovány přes tři stovky českých marketérů. „Jedno ze zajímavých zjištění bylo, že skoro polovina (44 %) marketérů považuje dosavadní legislativní úpravu reklamy cílené na děti za nedostačující; jinými slovy mají ji za příliš měkkou a byli by pro její zpřísnění. Pokud to takto vidí i lidé, které marketing živí, mohl by to být impulz pro zákonodárce k inovaci právní úpravy,“ říká Ondřej Obluk, Executive Managing Director Ogilvy&Mather.

Nevhodné, nicméně efektivní

Na rozdíl od některých dětských psychologů, kteří tvrdí, že v rozumné míře a podobě reklama malým dětem neškodí, sami marketéři to vidí jinak. Studie uvádí, že byť reklamní společnosti oslovují dětské zákazníky, částz nich považuje tyto aktivity z pohledu etiky za problematické. Například reklamní aktivity v mateřských školách považuje 32 % tvůrců reklamy za spíše neetické a 68 % za zcela neetické. Jen 12 % z oslovených marketérů už by se nebálo cílit reklamu na děti na prvním stupni ZŠ, 48 % tvůrců reklamy by ji dětem adresovalo až ve věku druhého stupně. A na osm procent z nich se domnívá, že na nezletilé by se vůbec neměla reklama obracet… Za zmínku přitom stojí, že pětina marketingového rozpočtu dotazovaných firem má být určena pro komunikaci ve školách. „Zdá se, že dělat propagační akce ve školách sice není úplně vhodné, nicméně je to efektivní,“ podotýkají tvůrci studie.

Co na děti zabírá?

Na 68 % marketérů by využilo oblíbené hrdiny z filmů a seriálů, aby zaujalo dětského zákazníka. Na druhém místě stojí dobrý příběh. Naopak dárkové předměty malé zákazníky nijak neoslovují. Za zmínku stojí, že propagace dětských produktů nutně neznamená přímý kontakt s dětmi. Více než polovina rozpočtu (56 %) by měla směřovat na oslovení potomků prostřednictvím jejich rodičů. Ti rozhodují o koupi nábytku, dětského oblečení, léků. Naopak cílit reklamu, propagující sladkosti, hračky nebo způsob trávení volného času, na rodiče by bylo podle tvůrců reklamy zbytečné.

V čem se tedy liší reklama pro děti a pro dospělé? Ondřej Obluk uvádí, že reklama cílená na děti a rodiče se principiálně lišit nemusí, v obou případech jde o zaujetí cílové skupiny. Reklama cílená na dospělé a mládež si podle něj bude podobnější než reklama cílená na mladší děti. „Co by měla ale respektovat, je v každém případě fakt, že děti jsou reklamou snáze ovlivnitelné, proto je potřeba mnohem častěji ‚rozhodovat za ně‘. Zatímco například dospělý dokáže vyhodnotit, zda sladké sycené nápoje prospívají jeho zdraví, či nikoliv, dítě toho schopné není – a to musí reklama formou regulace brát v potaz,“ uzavírá Obluk.

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Přílohy, Doma, Články

Diskuse

Byznys firmou je sám stát Michal 21.6.2013 00:06

Zobrazit vše Zobrazit vybrané

Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 49 5. – 11. prosince 2017

Papež jako vyslanec míru a pokoje

„Vaše Svatosti, přinášíte nám sílu a naději ve svém pochopení pro naše potřeby, naše touhy po míru, národním smíření a sociálním souladu,“ řekla nositelka…

celý článek


Diváci ČT nahlédnou do hospice

„Tak jako řeka Jordán byla posledním úsekem cesty, který zbýval Izraelcům po útěku z egyptského otroctví, tak i hospic Jordán chce doprovázet lidi na posledním úseku…

celý článek


V kolotoči úvěrů, úroků a splátek

Půjčí rychle a za pár minut. A ještě nám prý vrátí. Všudypřítomná reklama k tomu navíc přidává, že náš život bez toho či onoho výrobku není úplný nebo šťastný...

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay