Damien jako metafora zla

Vydání: 2006/26 Cyrilometodějské dvojčíslo, 27.6.2006, Autor: Jan Paulas

Letos se dočkal této filmové „pocty“ i Donnerův slavný, třicet let starý horor The Omen (česky Přichází Satan), který dnes už patří ve svém žánru ke klasice. Novou verzi tohoto „satanského“ snímku natočil John Moore a jeho až otrockou věrnost předloze vystihuje i nezměněný název. Do českých kin film ovšem doputoval s názvem Satan přichází, aby se to nepletlo. Záměna by byla totiž nemilá, neboť při sledování nové verze zažíváte něco, co jste předtím neměli šanci okusit a co je u tohoto žánru „neodpustitelný hřích“: plíživý pocit nudy.

S HADEM NA PRSOU

Kdo slavný horor s Gregory Peckem a Lee Remickovou v hlavních rolích nikdy neviděl, tomu je určena následná exkurze do děje filmu. Diplomat Robert Thorn veze svoji ženu do jedné římské porodnice ke komplikovanému porodu, během něhož dítě zemře. Zdrcený otec se obává, že tato zpráva jeho ženu toužící po dítěti psychicky zlomí, a tak přijímá trochu šílenou nabídku nemocničního kněze. Tu noc se ve stejné porodnici narodil chlapec, jemuž při porodu zemřela matka. Kněz Thorna přemluví, aby se sirotka ujal a vydával ho i před manželkou za jejich dítě – je to prý dar od Boha. Ve skutečnosti však spíš od ďábla.
Thorn se stává velvyslancem v Londýně, a když je Damianovi pět let, začnou se dít věci! Jejich chůva spáchá sebevraždu, kluk dostává při pohledu na kostel hysterické záchvaty, zvířata v jeho blízkost propadají zuřivosti apod. Jednoho dne vyhledá Thorna podivínský kněz, otec Brennan, který kdysi pracoval ve stejné římské porodnici, a prozradí mu strašlivé tajemství. Damián je zplozenec pekla, Apokalypsou dávno předpovězený Antikrist, bestie, která svou sílu čerpá přímo od Satana a s jeho pomocí má na zemi vybudovat falešné království. Thornova rodina byla pak cíleně vybrána s ohledem na pozdější Damiánův snadný vstup do vysoké politiky. Ta zpráva je tak šílená, že Thorn má kněze zprvu za pomatence. Teprve další znepokojivé zprávy (i mateřský instinkt jeho ženy začíná větřit nebezpečí) a zejména přímé ohrožení jeho rodiny ho donutí pátrat po pravdě. A nakonec ho čeká přímo abrahámovský úkol: „svého“ syna má rituálně zabít. Kdo zná původní film, ví, že Thorn okamžik k záchraně sebe i lidstva nakonec prováhal.
Horor má tedy nezvykle i etickou rovinu: zlo jde vždy ruku v ruce se lží (využije i tu milosrdnou) a je třeba mu čelit od počátku. Váhavost se nevyplácí, protože si brzy nachází mocné spojence a ani touha po dítěti není nejvyšší hodnotou, které musí všechno ostatní ustoupit z cesty.

KDYŽ VĚCI NEFUNGUJÍ
I když ani původní film Přichází Satan není žádným veledílem, přesto mu nelze upřít určitou sugestivnost, napětí (vygradované výtečně děsivou hudbou Jerryho Goldsmithe) a kompaktnost. Je to zkrátka šikovně natočený film, který nabízí i něco víc, než je u hororu běžné. Divák také není strašen násilnými či krvavými scénami, ale spíše předtuchou blížícího se zla. U nového filmu nic z toho nefunguje. O to víc se do něj tvůrci snaží dostat nějaké prvky temnoty či děsu (tvář odpadlého kněze je proto zohavenější, každá smrt je zdlouhavější, krvavější, efektnější, ale výsledkem je spíš okoukanost - všechno jsme už tolikrát viděli!). A když schází napětí, tak je třeba docílit aspoň toho, aby se diváci občas lekli - a tak se ve filmu straší zvukovými efekty, hromy, blesky či výkřikem satanské služebnice-chůvy (Mia Farrowová), když se zezadu vrhá po krku pana Thorna. Jinak hrozí velká nuda.
Ani herecké obsazení není nejlepší. Původní manželé Thornovi byli starší pár a tím pádem lépe evokovali touhu po dítěti i fixaci na něj. U mladých Thornových (Liev Schreiber, Julia Stilesová) tíha „vymodleného dítěte“ nefunguje a vztah mezi nimi a Damianem tak ztrácí svou původní osudovost.
Remake úspěšného filmu nemusí být vždy propadák. Příkladem je známý western Sedm statečných, který se inspiroval neméně slavným filmem Sedm samurajů japonského režiséra Kurosawy. Režisér ovšem musí být vedený nějakým tvůrčím důvodem, proč k oné filmové látce znovu sáhl, v čem ji chce nově pojmout či někam posunout. Rozhodně nestačí pasivní úcta k předloze a laciné dobové aktualizace typu Evropská unie nebo naplněná biblická znamení o příchodu Antikrista v podobě teroristického útoku na newyorské věže, havárie raketoplánu či hurikánu Katrina. A tak jediným nápadem spojeným s tímto filmem zůstává provokativní termín premiéry: 6. 6. 06.

Hodnocení: **


Sdílet článek na: 

Sekce: Kultura, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 50 12. – 18. prosince 2017

Kudy putuje Betlémské světlo?

Už tuto neděli zamíří Betlémské světlo z Vídně a Lince do České republiky. Rozvezou ho skauti. Přinášíme i příběh dvanáctiletého Rakušana Tobiase Flachnera, který…

celý článek


Svěřit se do Božích rukou

Už jen za pár dnů uslyšíme během půlnoční mše vyprávění z Lukášova evangelia o tom, jak se betlémských pastýřů „zmocnila velká bázeň“, když jim anděl Páně…

celý článek


Aby se i dospělí divili...

„Pod stromek bych chtěl lego, tablet a mobil,“ žádá si kluk. „V žádném případě!“ vyděsí se maminka, načež pořídí všechno – a k tomu ještě něco nepotřebného,…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay