Čachtická paní - příliš drahá podívaná

Vydání: 2008/31 Olympiáda: nejen sport, i politika, 28.7.2008, Autor: Jaroslav Šebek

Hrůzyplná legenda oživlá na plátně, známý režisér, masivní reklamní kampaň a dosud nejdražší film, který byl u nás natočen.

To vše jsou taháky, které mají přilákat diváky na filmový příběh Juraje Jakubiska Bathory věnovaný pověstmi opředené „čachtické paní“ Alžběty Báthoryové. Ta pocházela z jednoho z nejmocnějších šlechtických rodů v Uhrách, v patnácti se provdala za aristokrata Ference Nádasdyho, velitele uherských vojsk v bojích s Turky. Do historie však vstoupila jako jedna z největších vražedkyň všech dob, když byla obviněna ze smrti mnoha desítek mladých děvčat (přesné počty se nikdy nezjistily) a odsouzena k doživotnímu vězení na svém sídle. Lidová fantazie postupem doby vytvořila pověst o hraběnčiných krvavých rituálech, kterými měla dosáhnout krásy a mládí. Juraj Jakubisko příliš nezastíral, že mu v jeho díle šlo především o rehabilitování její pověsti. Na pozadí základních historických reálií tak rozehrává především svou verzi tehdejších událostí, kde je Alžběta představena jako oběť nefér politických her, které ji měly připravit o moc, majetek a rodinné štěstí. Filmové zpracování ji v podstatě prezentuje v kladném světle – jako sebevědomou, emancipovanou ženu, která dokáže být oddanou ženou, milující matkou, schopnou léčitelkou, která ale umí i energicky vládnout poddaným a nebojácně se postavit protivníkům. Vrchním zloduchem, s nímž se utkává, je Juraj Thurzo. Tento šlechtic byl uherský palatin a podle scénáře se ji snaží zničit poté, co ho odmítla. Jeho intrikování stojí ve filmu v pozadí hraběnčina obvinění z vraždění dívek. Thurzo přitom využívá nevědomosti vesničanů i náboženského fanatismu místního protestantského kněze. Nechybí tu bohužel ani klasická klišé, prezentující církev jako tmářskou instituci, bránící pokroku a podvazující lidský rozum. Herecké výkony obou hlavních aktérů – britské herečky Anny Frielové a Karla Rodena – jsou však jedním z vrcholných zážitků.
Celému dílu ovšem chybí jednotící žánrová linie. Pohybuje se tak chvíli v rovině středověké detektivky, milostné romance, historického velkofilmu s množstvím bitevních scén, aby se zase dostal až do polohy hororu a politického dramatu. Vše je zde navíc podřízeno režisérovu úsilí pokud možno racionálně vysvětlit údajné nepravdy kolem čachtické „kauzy“, což samozřejmě dramatickému spádu děje moc neprospívá a příběh se tříští do mnoha dílčích epizod. Navíc divák nachází jen málo stop po Jakubiskově hravé fantazii, tak typické pro jeho předchozí snímky (nejvíce se uplatnil jeho styl v pasážích, v nichž se sbližovala hraběnka s italským malířem anebo když mniši – vyslaní do Čachtic na zvědy – předváděli své svérázné vynálezy). Rozpačitý a místy až nudný dojem ze sledování filmu tak nezachrání výpravné kostýmy, velkolepé exteriéry ani poetická kamera F. A. Brabce.

Sdílet článek na: 

Sekce: Kultura, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 42 17. – 23. října 2017

Olomouc má nové pomocné biskupy

Mohutný potlesk zněl v sobotu olomouckým dómem. Věřící tak děkovali za vysvěcení nových pomocných biskupů Antonína Baslera a Josefa Nuzíka.

celý článek


Bohoslužby i z horských hřebenů

Sledovat mši svatou „na dálku“ umožňuje také televize Noe a Radio Proglas. Obě stanice nabízejí přímé přenosy několikrát do týdne.

celý článek


Křesťan a demokracie

Jak posílit demokracii v nejisté době? Co mohou křesťané, zvláště křesťanští politici, udělat pro posílení demokracie? Nad těmito otázkami se zamýšlí Iveta Radičová,…

celý článek


Latina je výrazem jednoty

Má jedno nezpochybnitelné prvenství. Je vůbec první ženou, která před čtyřiceti lety začala učit na české katolické teologické fakultě. Aktivity Markéty Koronthályové…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay