Čachtická paní - příliš drahá podívaná

Vydání: 2008/31 Olympiáda: nejen sport, i politika, 28.7.2008, Autor: Jaroslav Šebek

Hrůzyplná legenda oživlá na plátně, známý režisér, masivní reklamní kampaň a dosud nejdražší film, který byl u nás natočen.

To vše jsou taháky, které mají přilákat diváky na filmový příběh Juraje Jakubiska Bathory věnovaný pověstmi opředené „čachtické paní“ Alžběty Báthoryové. Ta pocházela z jednoho z nejmocnějších šlechtických rodů v Uhrách, v patnácti se provdala za aristokrata Ference Nádasdyho, velitele uherských vojsk v bojích s Turky. Do historie však vstoupila jako jedna z největších vražedkyň všech dob, když byla obviněna ze smrti mnoha desítek mladých děvčat (přesné počty se nikdy nezjistily) a odsouzena k doživotnímu vězení na svém sídle. Lidová fantazie postupem doby vytvořila pověst o hraběnčiných krvavých rituálech, kterými měla dosáhnout krásy a mládí. Juraj Jakubisko příliš nezastíral, že mu v jeho díle šlo především o rehabilitování její pověsti. Na pozadí základních historických reálií tak rozehrává především svou verzi tehdejších událostí, kde je Alžběta představena jako oběť nefér politických her, které ji měly připravit o moc, majetek a rodinné štěstí. Filmové zpracování ji v podstatě prezentuje v kladném světle – jako sebevědomou, emancipovanou ženu, která dokáže být oddanou ženou, milující matkou, schopnou léčitelkou, která ale umí i energicky vládnout poddaným a nebojácně se postavit protivníkům. Vrchním zloduchem, s nímž se utkává, je Juraj Thurzo. Tento šlechtic byl uherský palatin a podle scénáře se ji snaží zničit poté, co ho odmítla. Jeho intrikování stojí ve filmu v pozadí hraběnčina obvinění z vraždění dívek. Thurzo přitom využívá nevědomosti vesničanů i náboženského fanatismu místního protestantského kněze. Nechybí tu bohužel ani klasická klišé, prezentující církev jako tmářskou instituci, bránící pokroku a podvazující lidský rozum. Herecké výkony obou hlavních aktérů – britské herečky Anny Frielové a Karla Rodena – jsou však jedním z vrcholných zážitků.
Celému dílu ovšem chybí jednotící žánrová linie. Pohybuje se tak chvíli v rovině středověké detektivky, milostné romance, historického velkofilmu s množstvím bitevních scén, aby se zase dostal až do polohy hororu a politického dramatu. Vše je zde navíc podřízeno režisérovu úsilí pokud možno racionálně vysvětlit údajné nepravdy kolem čachtické „kauzy“, což samozřejmě dramatickému spádu děje moc neprospívá a příběh se tříští do mnoha dílčích epizod. Navíc divák nachází jen málo stop po Jakubiskově hravé fantazii, tak typické pro jeho předchozí snímky (nejvíce se uplatnil jeho styl v pasážích, v nichž se sbližovala hraběnka s italským malířem anebo když mniši – vyslaní do Čachtic na zvědy – předváděli své svérázné vynálezy). Rozpačitý a místy až nudný dojem ze sledování filmu tak nezachrání výpravné kostýmy, velkolepé exteriéry ani poetická kamera F. A. Brabce.

Sdílet článek na: 

Sekce: Kultura, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 21 21. – 27. května 2019

Chrámy zvou k noční návštěvě

Více než 1 600 kostelů a modliteben se tento pátek zapojí do Noci kostelů. Stovka z nich poprvé.

celý článek


Redakci KT navštívil nuncius

Minulé úterý zažila redakce vzácnou návštěvu. Do týdenní porady se zapojil apoštolský nuncius Charles D. Balvo.

celý článek


Pouť se čtenáři na Velehradě

Pro čtenáře, posluchače a diváky křesťanských médií připravili jejich tvůrci společnou pouť na Velehradě. Uskuteční se na Den dětí – v sobotu 1. června.

celý článek


Jak žít v náboženské pustině

Kostel praská ve švech. Na nedělní mši svaté se sejde tolik lidí, že musejí stát. Věková skladba je pestrá. Takové poměry jsou v některých oblastech spíše vzácným jevem.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay