Bude u nás legální pronajímat dělohu?

Vydání: 2009/37 Sebepřijetí, 10.9.2009, Autor: Jiří Prinz

Případy, kdy matka odnosí své vlastní dceři potomka, a porodí tak fakticky vlastní vnouče, budou možná v nedaleké budoucnosti legální i u nás. Třebaže v České republice ročně donosí a porodí cizí dítě okolo deseti žen, není takové počínání v našem právním řádě dosud nijak ošetřeno. Případy, kdy matka odnosí své vlastní dceři potomka, a porodí tak fakticky vlastní vnouče, budou možná v nedaleké budoucnosti legální i u nás. Třebaže v České republice ročně donosí a porodí cizí dítě okolo deseti žen, není takové počínání v našem právním řádě dosud nijak ošetřeno.

S návrhem na právní úpravu tzv. náhradního mateřství proto vystoupily minulý týden společně ministryně spravedlnosti Daniela Kovářová a ministryně zdravotnictví Dana Jurásková. Podle nich by právní vztah mezi biologickými rodiči dítěte a náhradní matkou, která ho porodí, mohla v budoucnu upravovat smlouva, jež by řešila především „vymahatelnost“ dítěte na náhradní matce. Ta se totiž po porodu většinou nechce dítěte vzdát. „V přírodě je to zkrátka tak zařízené, že porodem se mezi matkou a dítětem vytváří hluboký citový vztah, tudíž se tyto ženy nedokážou od dítěte odloučit – nikoli v ojedinělých případech, ale vždycky. Pokud se po porodu neprobudí mateřská láska, hodnotí to lékaři jako patologický stav,“ říká morální teolog Jiří Skoblík z Katolické teologické fakulty, jenž z tohoto důvodu považuje takovéto pronajímání dělohy za eticky nepřijatelné. „Církevní dokumenty, které se touto otázkou přímo zabývají, takovéto praktiky jednoznačně zamítají. Ateisty, kteří se církevními dokumenty necítí vázáni, je pak třeba upozornit na to, že tyto případy končí nechutnými scénami mezi biologickou a náhradní matkou,“ dodává Jiří Skoblík. Podle učení katolické církve je navíc náhradní mateřství neetické i z toho důvodu, že je spojeno s umělým oplodněním, a tedy s usmrcováním nadbytečných embryí. Etických otázek okolo náhradního mateřství je však mnohem více. Vědomy jsou si toho i obě ministryně, které proto chtějí před jakoukoli právní úpravu náhradního mateřství předsadit dlouhodobou diskusi. „Jednou z konfliktních otázek je například též forma odměny náhradní matce. Nechceme, aby docházelo k obchodu s dětmi, proto uvažujeme pouze o příspěvku na úhradu nákladů spojených s těhotenstvím,“ říká ministryně Kovářová.

Sdílet článek na: 

Sekce: Domácí, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 38 18. – 24. září 2018

Letní rekord koledníků

Slova „Tříkrálová sbírka“ a „rekordní“ se vedle sebe ocitají ve zprávách o výsledcích koledování. Nového rekordu se ovšem koledníkům podařilo dosáhnout minulou…

celý článek


Mluví se o nich na každém rohu

Co znamená výraz „křesťanské hodnoty“? Jak se zvěst evangelia může změnit v hodnotový systém? Jak je možné, že se „křesťanské hodnoty“ stávají zásadním…

celý článek


Výchova k občanství

Demokracie nemůže bez osobní odpovědnosti občanů za věci veřejné dobře fungovat, a právě proto vyžaduje neustálou výchovu – a to nejen mládeže, ale i dospělých.

celý článek


Jak se Pobaltí chystá na příjezd papeže?

V předvečer papežovy návštěvy pobaltských zemí – Estonska, Lotyšska a Litvy – odpověděl na dotazy KT PHILIPPE JOURDAN, francouzský biskup, který od roku 2005 působí…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay