Diskuse

Tomáš Holub má na víc

26.1.2014 04:25 vložil Jiří Edy Zajíc

Sám dobře z vlastní zkušenosti vím, že obstát v debatní živě vysílaném pořadu, a to jak z hlediska formy, tak obsahu, je značně náročné.
Pávě proto pokládám za strategicky nevhodné, když tak "profláknutou" záležitost, jakou jsou "církevní restituce" hájí vysoce postavený kněz. I tak mediáně schopný člověk, jako je Tomáš Holub, je v tomto případě velmi snadno zranitelný - a také se to opakovaně ukazovalo: oponenti mu pochopitelně předhazovali, že se vlastně nechová jako kněz. Je to samozřejmě z jejich strany poněkud pokrytecké, ale účinné.
Kdyby s touto vehemencí Tomáš Holub hájil Ježíšovo vzkříšení, tak mu nebude moci nikdo vytýkat, že je arogantní, že mluví jako politik a kdo ví co ještě.
Tady prostě naše církev doplácí na to, že za celých 24 let si duchovní představitelé nezvykli, že na řadu oblastí jsou většími odborníky laici. Politolog, historik, publicista - kteří by současně mohli být pokládáni za "hlas církve", by v téhle situaci měli mnohem lepší výchozí podmínky. Natož, kdyby to byla žena.

Současně se ukazuje, že pokud naše církev konečně nezačne vážně řešit stále se opakující námitky přiměřenějším způsobem, než dosud, tak se naše pozice nezlepší.
Oč jde?
Jaké typy námitek se pořád omílají?
1) Církev je zločinecká, případně zbytečná organizace, která jen ohlupuje lidi
Tady je třeba shromáždit poctivě soubor těch hlavních argumentů ukazující, že "Katolická církev po dobu bytu svého způsobila v našich zemích víc dobrého než zlého" (Palacký). Přičemž právě by to měly být argumenty podstatně vycházející i z prostředí mimokatolického.
2) Církev získala majetek nespravedlivě (nakradla, strašením lidí atd.).
Měli bychom být konečně schopní opravdu doložit, jak byl který majetek získán (a ne jen nějakými obecnými řečmi o tom, že vznikl hlavně z darů a patronátů). Prostě udělat aspoň třeba pro začátek v několika okresech kompletní doložení toho, odkud se ty majetky vzaly. A krom toho nějakou solidní historickou rešerši, jak tomu bylo na našem území.
3) Majetek církvi ve skutečnosti nepatřil (měla ho jen propůjčený, spravovala ho atd.)
Nestačí říkat, že ústavní soud rozhodl. Je třeba jasně také uvádět, proč tak rozhodl. Tedy argumenty, které jsou obsažené ve čtyřech posudcích odborných pracovišť a v rozhodnutí ústavního soudu.
4) Finanční náhrada vychází z nadhodnoceného ocenění pozemků (ve srovnání s restitucemi ze začátku 90. let)
Tady je třeba přiznat, že tam, kde restituentům v 90. letech nebyl vydán naturální majetek, byli leckdys ošizeni. Z toho ovšem nevyplývá, že tato křivda by se měla opakovat.
Ohodnocení neprováděly církve, ale odborné instituce a bylo auditováno nezávislou firmou.
5) Církev je bohatá a kdoví, jak bude s tím obrovským majetkem nakládat
Konečně by se už mělo naplnit stanovisko Plenárního sněmu, že církev na všech úrovních (zejména ale celostátní a diecézní) bude uveřejňovat kompletní a průhlednou zprávu o hospodaření, kde budou zahrnuté skutečně všechny příjmy i výdaje.
Současně by měl být poskytnutý solidní odborný odhad reálných výnosů navráceného majetku i získaných náhrad. A k tomu střednědobá ekonomická strategie, z níž by bylo vidět, že přijatý zákon rozhodně z katolické církve bohatou instituci neudělal (protože je tu břemeno církevních památek, což je hlavní "žrout" peněz, několikanásobně větší, než jsou platy církevních osob.

Tak to jsem jen stručně zrekapituloval, co musíme podniknout, aby ta naše debata se společností měla větší šanci na úspěch, než jak předpokládal Jeroným Klimeš. Pokud se nám to totiž nepodaří, tak bude mít pravdu on.


Reagovat v této diskusi může jen registrovaný uživatel. V případě zájmu se registrujte ZDE. Pokud jste již registrován/a, můžete se přihlásit ZDE.



Aktuální číslo 29 17. – 23. července 2018

Rekordní charismatická konference v Brně

Rekordních 7 830 lidí všech generací, z toho 1 416 dětí, hledalo po čtyři dny „svou sílu u Pána, v jeho veliké moci“, jak znělo motto letošní Katolické charismatické…

celý článek


Zkratkou přes františkánské ticho

Po staletí v nich mniši meditovali či pěstovali bylinky. Teď slouží všem. Přestože některé klášterní zahrady už svou původní funkci ztratily, jsou plné života.

celý článek


Spiritualita ve filmu

Kde se bere v člověku zlo a kde člověk naopak nachází sílu zvládat obtížné životní situace? Tyto a mnohé další ožehavé otázky se objevily v řadě filmů na letošním…

celý článek


Svět, ve kterém můžete vidět „srdcem“

Vyhledávají staré lidi, kterým hrozí samota. Vracejí radost tam, kde hrozí stereotyp a kde dny začínají splývat. Chodí jim dělat společnost, zpívají si s nimi, povídají,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay