Autoři Bible nejsou přírodovědci

Vydání: 2015/40 Nový památník sv. Zdislavy, 29.9.2015, Autor: Ladislav Heryán

Příloha: Perspektivy 40

Prosím o vysvětlení veršů v Bibli ve Starém zákoně, Gn 4 verše 16 až 17. Není mi jasné, kterou ženu Kain poznal, když z předešlých veršů je zřejmé, že na světě byli jen Adam a Eva a jejich synové Kain a Šét.


Je otázkou, jak se na první kapitoly knihy Genesis budeme dívat. Jestliže je budeme považovat za čistě dějinné a historicky pravdivé knihy, nebudeme schopni vyřešit otázku nejen Kainovy ženy, ale i mnohé další.

Už mezi první a druhou kapitolou Genesis je rozpor. Byl stvořen nejprve svět se všemi živočichy a zvířaty a nakonec člověk jako koruna stvoření a Boží obraz, jak říká kapitola první, nebo nejprve člověk a potom zvířata, jak tvrdí kapitola druhá? Starověcí autoři si zřejmě vůbec tuto otázku nekladli a klidně svým čtenářům hned na počátku předloží dvě naprosto protichůdné zprávy. A co víc, ta první je zřejmě o stovky let mladší než ta druhá a vznikla zřejmě v Babylonu, nikoli v Palestině.

Autoři Bible se na věci dívají jinak. Je jim jasné, že je Bůh, že svět i člověk pocházejí od něho, že je na světě zlo, ale že Bůh je dobrý. Co ale jasné není, je, jaký je mezi Bohem a člověkem vztah, kdo je to Bůh a kdo člověk, jak do Božího světa přišlo zlo.

Chtějí-li si na tyto otázky odpovědět, mají k dispozici jednak kulturu svého regionu, dnes bychom řekli tradice, v nichž vyrostli, jednak její výrazové prostředky, jako jsou vyprávění, mýty, písně, a dále inspiraci Boha, v něhož věří. Autoři nejsou přírodovědci, archeologové a snad ani v našem slova smyslu teologové; jsou spíše mudrci a básníky, kteří přemýšlejí o světě kolem, o Bohu i člověku a jejich vztazích. Jistě jsou vedeni zejména otázkou: proč je život tak krásný a zároveň tak těžký?

Jejich pokusem o odpověď je prvních jedenáct kapitol knihy Genesis. Jedná se o řadu příběhů, které nejsou v našem slova smyslu historické. Jsou to tzv. etiologie (z řeckého aitia, příčina), tedy mytologicky psané příběhy snažící se odpovědět na shora kladené otázky. Pakliže jako člověk v sobě pociťuji touhu po dobru, ale někdy udělám zlo, jestliže pociťuji touhu po nesmrtelnosti, ale přitom jsem smrtelný, toužím-li po štěstí, ale občas jsem nešťastný, je skutečným člověkem v celé své kráse člověk dobrý, nesmrtelný a šťastný; ale takový člověk na tomto světě není. Je-li však Bůh a člověk od něj pochází, takový člověk existovat musel, a proto muselo vzniknout i vyprávění o ráji a Adamovi.

Je to podobné, jako když říkáme dětem pohádky. Je zde dobrý princ, který usekne drakovi sedm hlav a vysvobodí princeznu. Je tu plno krve, kterou děti (ani my) nevnímají. Co vnímají? Že dobro je lepší a silnější než zlo; právě to chceme děti naučit, a proto jim povídáme pohádky. Je pohádka pravdivá, nebo ne? Jak se to vezme. Je pravdivá v tom, že dobro je lepší a silnější než zlo.

Říci, že biblické příběhy na počátku knihy Genesis jsou pohádky, by bylo asi přehnané. Chci jen ukázat, že jejich pravda je trochu jiná než pravdy přírodovědeckých knih o vzniku života. Když to víme, nemusí nás znepokojovat, kde vzal Kain svou ženu.

Autor je biblista a kněz-salesián.

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Perspektivy, Přílohy, Odpovědny



Aktuální číslo 13 28. března – 3. dubna 2017

Svou duši poroučím Bohu

Kardinálové z několika zemí světa, čeští a moravští biskupové i více než tři tisíce věřících z celé země se v sobotu přišli do svatovítské katedrály rozloučit…

celý článek


Eucharistická úcta napříč staletími

Na prahu Velikonoc zve Arcidiecézní muzeum v Olomouci k zamyšlení nad Kristovou obětí zpřítomněnou v eucharistii. Pod názvem „V oplatce jsi všecek tajně“ vystavuje působivý…

celý článek


Antonín Mandl, člověk dialogu

Vzpomínka na P. Antonína Mandla (27. března 1917 – 15. března 1972) u příležitosti 100 let od jeho narození chce být zároveň i připomínkou jeho přátel a spoluvězňů,…

celý článek


Pojďme si povědět něco pěkného

Mladým partnerům na začátku vztahu chybí slova. Tolik si toho chtějí říci! Překotně povídají, skáčou si do řeči, nemohou se dočkat, až skončí jeden a začne druhý.…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay