26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Anna uprostřed šelem

22. 7. 2014

|
Tisk
|

Do kin přichází výjimečný film Ida, jemný příběh o nejednoduchém hledání rodinných kořenů, identity i víry v poválečném komunistickém Polsku.

Vydání: 2014/30 Mezi mořem a ultramaratonem, 22.7.2014, Autor: Lukáš Jirsa

Mladá novicka Anna je moudrou matkou představenou poslána na několik dní ke svým příbuzným, aby se mohla zcela svobodně rozhodnout, zda složí věčné sliby. Přestože Anna necítí potřebu opustit zdi bezpečného kláštera, matka představená trvá na svém: návštěva jediné příbuzné, tety Wandy, kterou dívka nikdy předtím neviděla, je nutnou podmínkou před Anniným konečným krokem k zasvěcenému životu.
KRVAVÁ WANDA
Polský režisér a scenárista Pawel Pawlikowski (nar. 1957) natočil mnohovrstevnatý příběh, který hovoří nejen o víře, ale také o složitých dějinách polského národa, o zločinech druhé světové války, antisemitismu i komunistické zvůli. Jediná příbuzná mladé řeholnice je totiž v jistém smyslu jejím přímým protikladem. Teta Wanda je bývalou prokurátorkou, která v 50. letech odsoudila na smrt několik nepřátel komunistického režimu, za což si vysloužila přezdívku Krvavá Wanda. Subtilní příběh filmu tak těží ze setkání zbožné, jemné a za klášterními zdmi vychované dívky se životem protřelou a bezskrupulózní Wandou. Dvě silné ženské postavy, dva osudy, dva pohledy na svět, jedna rodinná historie.
To vše se Pawlikowski rozhodl natočit v klasickém filmovém formátu 4:3, černobíle a s obdivuhodnou pozorností k atmosféře a vyznění každého záběru. Do hlavní role svého filmu, který nejen v domácím Polsku sklidil velký ohlas, obsadil neherečku Agatu Trzebuchowskou, kterou zároveň obklopil zkušenými herci. Tetu Wandu hraje uznávaná divadelní a filmová herečka Agata Kuleszová a jedinou důležitou mužskou postavu mladého hudebníka ztvárnil Dawid Ogrodnik, výrazný představitel nejmladší herecké generace.
DUCHOVNÍ FILM
Pawlikowského Ida získala Cenu ekumenické poroty na filmovém festivalu ve Varšavě. Na nedávno skončeném 49. MFF Karlovy Vary pak byla v rámci panelu věnovanému fungování ekumenických porot dána za příklad jako ideální snímek pro ty, kteří ve filmu hledají nejen poutavý příběh, ale i duchovní přesah. Film Ida totiž můžeme vnímat jak na úrovni horizontální (mezilidské vztahy a dějiny Polska), tak vertikální (vztah k Bohu, hledání smyslu života). Autoři snímku nám od začátku tuto vertikální rovinu příběhu připomínají a následně s ní v celém průběhu filmu pracují.
Novicka Anna, jejíž občanské jméno Ida jí hned v úvodu prozrazuje teta Wanda, působí ve světě mimo klášter jako bezbranná laň uprostřed hladových šelem. Její setkání s moderním, zlem zasaženým světem ale přesto ani zdaleka není beznadějným střetem nevinnosti a hříchu. Divák je vtažen do spletitého osudu Idiny rodiny a je veden k pochopení obou pozic. Jak Ida naplněná vírou v Boha, tak její otupělá teta Wanda jsou plnohodnotné postavy, které si zaslouží respekt a úctu, i když s jejich postoji a činy nemusíme vždy souhlasit.
Polský film Ida slaví úspěchy po celém světě jak u kritiky, tak u diváků. Svou premiéru si odbyl na dvou festivalech zároveň – ve Varšavě a v Londýně – a z obou si odvezl ta nejvyšší ocenění. Pawel Pawlikowski, který dlouhodobě žije v Anglii, tak se svým pátým celovečerním filmem zažívá zasloužený vrchol své umělecké kariéry.
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou